تعمیر ECU دیزل ژنراتور

قطعه ایسیو یا ای سی ام ماژول کنترل کننده موتور دیزل می باشد. در واقع ECU را میتوان مغز یک موتور دیزلی نام برد. مسئول کنترل کننده و صادر کننده فرمان زمان بندی پاشش انژکتورها، ترکیب سوخت و هوا، و کنترل آلایندگی و سنسور های حفاظتی دیزل ژنراتور می باشد. این تجهیز به صورت آنلاین کنترل سطح آلایندگی دیزل را به راحتی  انجام می دهد و همچنین روی عملکرد سیستم خنک کنندگی ، شارژر و پمپ و سرعت چرخش شفت نظارت مستقیم دارد.

جهت درخواست قطعات یدکی دیزل ژنراتور همین حالا اقدام کنید.

بخش هایی که توسط ECU کنترل میشوند

  • نظارت بر نسبت ترکیب سوخت و هوا
  • نظارت بر سرعت دیزل
  • کنترل انژکتورها
  • کنترل مقدار ورودی سوخت دیزل

ecu دیزل ژنراتور

علل آسیب یا سوختی ECU یا همان ECM در دیزل ژنراتورها چیست و  چگونگی جلوگیری از آسیب رسیدن به آن:

۱-جدا کردن باطری

جدا کردن باطری از دیزل ژنراتور از برق در حالی که هنوز باطری شارژر دیزل ژنراتور به برق متصل باشد .

این یکی از شایع ترین علل آسیب دیدن کلی ECU  می باشد.

حتی ممکن است این کار به کنترل کننده ها یا حتی به سایر تجهیزات دیزل ژنراتور نیز آسیب وارد کند. تعدادی از شارژرهایی که استفاده می شوند ارزان قیمت هستند و از کیفیت پایینی برخوردارند و دارای حفاظت اضافه ولتاژ نمی باشند.

ولی شارژر های استاندارد به هیچ عنوان اضافه ولتاژی ایجاد نمی کنند و دارای مدارهای حفاظتی قوی جهت جلوگیری از ایجاد اضافه ولتاژ هستند.

از این رو از کیفیت باطری شارژر متصل به دیزل ژنراتور خود میتوان مطمئن شد و در زمان جدا کردن باطری از دیزل ژنراتور نیز حتما بررسی کنید.

که ECU‌ از طریق باطری شارژر به هیچ عنوان برق دار نشود و در زمان جدا کردن قانتاق های باطری، برق باطری شارژر حتما قطع شود. در زمان در حال کار دیزل هم باید باطری شارژر از مدار خارج شود و باطری توسط دینام موجود روی دیزل شارژ شود لذا باید مطمئن شد در زمان کار دیزل برق ورودی باطری از باطری شارژر قطع می شود.

۲-سلونید سوخت

سلونیید سوخت یک شیر الکتریکی است که سوخت از طریق آن شیر عبور می کند. آن معمولا بالای پمپ سوخت دیزل ژنراتور قرار گرفته است. ممکن است به علت رطوبت و فرسودگی، اتصال کوتاه در اتصالات شیر اتفاق افتاده باشد و باعث اتصال کوتاه در خروجی های ECU ‌شده باشد. تعویض سلونید یا همان شیر عبوری سوخت را بر اساس پیشنهاد سازنده در زمان مناسب باید انجام گیرد.

۳-رطوبت و گرد و خاک

آسیب به خاطر  آلودگی، رطوبت و گرد و خاک ممکن است دلیل آسیب دیدگی ECU‌باشد. با ورود رطوبت به ECU باعث خوردگی و آسیب در در برد و اتصالات ECU  می شود این مشکل در مدت کوتاهی مثلا چند روز اتفاق نمی افتد و شاید ۵ تا ۱۰ سال زمان ببرد تا به مرحله آسیب برسد .

۴-باطری نا مناسب و معیوب

از دیگر دلایل آسیب، استفاده از باطری های معیوب، استوک و نامناسب می تواند باشد که به ECU آسیب وارد می کند. زیرا خروجی ولتاژ آن ثابت نیست و دارای نوسان است و این نوسان ممکن است باعث صدمه شود. باطری را به صورت دوره ای چک کنید و هر چند سال آن را تعویض کنید.

نوشته های مشابه

موارد زیر می تواند نشانه هایی از معیوب بودن یا سوخته بودن ECU شما باشد:

  • برد کنترلر دیزل ژنراتور ایسیو را نمی شناسد و ارتباط کن باس را با آن نمی تواند برقرار کند
  • چراغ نشانگر روی ایسیو خامش شده است
  • ژنراتور شما غیر استاندارد کار می کند
  • مصرف سوخت دیزل شما بالا رفته است
  • احتراق کامل در دیزل صورت نمی گیرد
  • موتور دیزل به سختی استارت می خورد
  • دیزل زیر بار نمی رود ، یا به اصطلاح زیر بار می خوابد
  • دیزل سر و صدای زیاد و نا متعارفی  تولید می کند
  • ایسیو سنسورهای دیزل مانند دما، هوای ورودی، سطح آب و … نمی شناسد(برای بررسی این مورد نیاز به دیاگ زدن دستگاه است)
  • ایسیو ولتاژ انژکتور ها را نمی تواند کنترل کند(برای بررسی این مورد نیاز به دیاگ زدن دستگاه است) .

جهت مشاوره خرید ، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت