هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

انواع حالات اورهال دیزل ژنراتور

تولید برق اضطراری در بسیاری از مواقع از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. که در چنین مواقعی ، دیزل نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

دیزل ژنراتور ها فقط در زمینه ی تولید برق اضطراری استفاده نمیشوند؛ بلکه این دستگاه ها گاها میبایست، که برق مورد نیاز مثلا یک قریه ی کوچک را برای همیشه تامین کنند.

همین حالت دیزل ژنراتورها، اهمیت این ماشین ها را به خوبی نشان می دهد. وقتی اهمیت دیزل ژنراتور به این حد میرسد. اهمیت تعمیر، نگهداری و اورهال کردن دیزل ژنراتور هم بالا خواهد رفت. اورهال یا سرویس کردن دیزل ژنراتور، هزینه تعمیرات اساسی دیزل ژنراتور را بصورت چشم گیری کاهش می دهند.

به همین دلیل است که نباید تا مشکل ساز شدن دیزل ژنراتور، سرویس ها زمانی و اورهال دیزل ژنراتورها را به تاخیر انداخت. در ادامه به بررسی با انواع اورهال دیزل ژنراتور بیشتر آشنا میشویم.

اورهال سبک دیزل ژنراتور

در این شرایط از اورهال دیزل ژنراتور، بازدید به صورت سطحی و چشمی صورت میگیرد. دیزل ژنراتور مورد بررسی ظاهری، اما دقیق تر قرار می گیرد. مثلا ممکن است پیچی شل شده باشد. وظیفه کارشناس اورهال این است که پیچ های شل و مورد دار را، شناسایی نموده و سفت کند. این کار عمر مفید دستگاه را بصورت چشم گیری بسیار بیشتر میکند و از وارد شدن استهلاک  و خسارت های بزرگتر به ماشین جلوگیری می نماید.

یک پیچ شل می تواند به عنوان مثال ارتباط ماشین با شاسی را دچار مشکل کند. این اختلال هر چند به ظاهر کوچک می تواند مشکلات بسیار بزرگی را برای دیزل ژنراتور به وجود بیاورد.

مورد بعدی که در اورهال سبک به آن میپردازیم، رنگ بدنه دیزل است. رنگ، علاوه بر دادن ظاهری زیبا به دیزل ژنراتور، مانع آن می شود که بدنه فرسوده گردد. رنگ مانع رسیدن رطوبت و مواد اسیدی به بدنه دستگاه می شود. همین امر به نظر ساده در نهایت طول عمر مفید دستگاه را  افزایش می دهد.

رنگ در اورهال سبک مورد کارشناسی قرار گرفته و در صورتی که قسمتی از رنگ دستگاه به خاطر خط و خش، یا رطوبت فرسوده شده باشد، دوباره رنگ آمیزی می شود.

برای اورهال سبک دیزل ژنراتور نسبتا وقت کمی لازم میباشد. برای همین، دیزل ژنراتور در طول سال به تعداد متعددی نسبت به سایر انواع اورهال، مورد بازبینی با اورهال سبک قرار می گیرد.

فرم درخواست قطعات یدکی دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی

اورهال اساسی دیزل ژنراتور

مورد دوم اورهال دیزل ژنراتور به اورهال اساسی معروف است . در این نوع از اورهال، بررسی ها و اصلاحات عمیق تری توسط کارشناسان انجام  می شوند. برای نمونه، فیلرگیری یکی از مواردی است که در اورهال اساسی به صورت کاملی انجام می شود.

فیلرگیری مبحث بسیار مفصلی دارد، ولی اگر به طور خلاصه بخواهیم بیان کنیم عبارت است از تنظیم کردن فاصله ی تک تک اجزای موتور از هم.

اجزای متحرک موتور دیزل ژنراتور ، برای حرکت باید یک اندازه خیلی دقیق از هم داشته باشند. این اندازه ها در فیلترگیری دیزل ژنراتور کاملا مورد بررسی و بصورت دقیق تنظیم می شوند. فیلتر گیری به موقع و دقیق می تواند عمر دستگاه را خیلی افزایش دهد.

چرا که این کار باعث می شود اصطکاک بین اجزای موتور در حد بهینه باقی بماند و بنابراین، بازده و راندمان دیزل ژنراتور بسیار افزایش می یابد. علاوه بر این، مصرف سوخت دستگاه نیز بسیار کم میشود.

چک کردن منبع روغن دیزل ژنراتور مورد بعدی است که در اورهال اساسی انجام می شود. باید چک شود آیا زمان تعویض روغن موتور رسیده است؟ آیا فیلتر روغن موتور به خوبی عمل میکند و یا نیاز به تعویض دارد؟ آیا سطح روغن در اندازه درست خود قرار دارد؟ اینها سوالاتی است که در این مرحله از اورهال دیزل ژنراتور مورد بررسی قرار میگیرد..

رادیات و سطح آب و مایعات آن، موارد دیگری است که در این اورهال مورد بررسی قرار می گیرد. سطح آب رادیات، فیلترهای مربوطه ی آن ، میزان مایعات مکمل آب رادیات، مواردی است که با دقت بررسی می شوند.

سایر مواردی که در اورهال اساسی دیزل ژنراتور مورد بررسی قرار میگیرد ، عبارتند از: شمع ها، وایرشمع، کوئل، تست کردن یاتاقان و آچار کشی تمامی قسمت های موتور. هر کدام از این موارد به دقت توسط کارشناسان بررسی شده و تنظیمات لازم درباره آن ها صورت میگیرد.

این مورد از اورهال دیزل ژنراتور، از اورهال سبک، بیشتر زمان میبرد. و تعداد کمتری در هر سال لازم است که انجام شود.

زیرو اورهال دیزل ژنراتور

در این نوع اوهال موتور بصورت کامل باز خواهد شد. بوش، پیستون، رینگ و کاسه نمد، واشر سرسیلندر، سوپاپ دود، یاتاقان، میل لنگ، میل سوپاپ، واتر پمپ، توربوشارژ، اویل پمپ، شاطون و تمامی قطعات چک و تست می شوند.

اگر نیاز به تعویض باشد؛ تعویض، و اگر نیاز به تنظیم یا تراش کاری داشته باشند انجام میگیرد. این اورهال معمولا هنگام خرید دیزل ژنراتور استوک یا دست دو انجام می شود. در غیر این صورت، بیشتر از یک بار در چندسال متوالی انجام نمی شود.

بازتولید اورهال دیزل ژنراتور

در این نوع اورهال، موتور کاملا باز و محفظه بلوک سیلندر کاملا شستشو و رسوب‌گیری می شود.

تمامی قطعات یا تعویض می شود، یا باید به استاندارد کامل خود برسد.  قطعاتی و قسمت هایی که  که در اورهال بازتولید و یا صددرصد عوض میشوند عبارت است از:

رینگ و بوش پیستون، یاتاقان‌ها، کاسه نمد، واشر سرسیلندر، سوپاپ دود و هوا، شمع ها، وایر شمع ها، کوئیل‌ها، سنسورها کم شفت، سنسور اکسیژن، سنسور میل سوپاپ، سنسور دریچه گاز، فیلتر روغن و فیلتر هوا.

در این اورهال، انگار دیزل ژنراتور کاملا دوباره به صورت کامل تولید می شود. به جرات می توان گفت که  دیزل ژنراتوری که مورد اورهال باز تولید قرار میگیرد؛ می تواند با دیزل ژنراتور های تازه رقابت کند و حتی از آن ها عملکرد بهتر و قابل توجهی داشته باشد.

جهت مشاوره خرید ، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

 

یک دیدگاه در حالات اورهال دیزل ژنراتور

  1. پینگ بک: تعمیر ECU دیزل ژنراتور | اورهال | دیزل صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت