هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

نحوه انتخاب ژنراتور

هنگام انتخاب ژنراتور ما باید عواملی را در نظر بگیریم که آیا ژنراتور مورد نیاز ماباید ژنراتور دیزلی باشد یا ژنراتور گازی؟

پس ما باید شرایط محیطی که میخوایم نیروگاه بزنیم را بررسی کنیم تا در انتخاب ژنراتور بهترین مورد را پیدا کنیم!

برای مثال دسترسی به منبع گازی چگونه است؟ این سوال هنگام انتخاب نوع ژنراتور برای ما مهم  است وگرنه در فصل زمستان به مشکل خواهیم خورد.

میزان تقاضای بار هم در آیتم های انتخاب ژنراتور مهم است که ما چه میزان برق میخواهیم از طریق ژنراتور تولید کنیم.

علاوه بر نیاز ما هنگام انتخاب ژنراتور باید به یکسری از نکات در مورد ایمنی و بحث فنی ژنراتور دقت کرد:

موتور دیزل ، ژنراتور و تابلو برق هرکدام باید دارای یک صفحه یا پلاگ ماندگار شامل نام و آدرس سازنده ،تاریخ ساخت،شماره سریال و مشخصات پارامتر های فنی اصلی مربوط به دو زبان فارسی انگلیسی باشد.

موتور و ژنراتور باید بطور کامل توسط کارخانه سازنده روی شاسی یک پارچه و بطور مستقیم و یا به وسیله اتصال تابلو قابل انعطاف به هم کوپله شده باشد.

ماده بکار رفته برای اتصال قابل انعطاف باید در برابر هیدروکربن ها مقاوم باشد تا روغن و سوخت آنرا از بین نبرد.

همچنین دستگاه مذکور باید دارای محفظه کوپلینگ و لرزه گیر های مناسب باشد.

افزایش یا کاهش میزان بار موتور نباید موجب خوردگی در یاتاقان ژنراتور شود.

پس از کوپله شدن موتور و ژنراتور بصورت مستقیم ژنراتور باید نیروی میل لنگ را بدون اعمال نیروهای مخالف مکانیکی و الکتریکی بپذیرد.

دفترچه حاوی دستورالعمل های مربوط به راه اندازی،کار،نگهداری و تعمیرات دستگاه ها باید حداقل در دو جلد به دو زبان فارسی و انگلیسی بر اساس کاتالوگ ها ی کارخانه سازنده تهیه و تدوین شود.

ژنراتور ها بر اساس میزان توان تولیدی تقسیم بندی میشوند. ما باید ابتدا میزان باری که میخواهیم توسط ژنراتور تامین کنیم حساب کنیم و سپس اقدام به انتخاب ژنراتور مناسب با بار مان کنیم.

نوشته های مشابه

در ادامه جهت کمک به نحوه انتخاب ژنراتور بهتر است با انواع ژنراتورها آشنا شویم.

مولد مقیاس کوچک

به مجموعه ای از تأسیسات تولید برق گفته می شود که بهره برداری از آن به صورت متصل به شبکه توزیع برق کشور امکان پذیر بوده به طوری که میزان  تولید آن در محل اتصال به شبکه توزیع از ۲۵ مگاوات بیشتر نباشد .

باید وجه داشته باشیم  که دیزل ژنراتورهای موجود در کارخانجات و صنایع مختلف به دلیل مباحث فنی،امکان اتصال به شبکه برق سراسری و تولید مستمر سالانه برق را ندارند و درواقع به عنوان ژنراتورهای برق اضطراری از آن ها استفاده می شود.

پیشرفت فناوری مولدهای مقیاس کوچک گازسوز، سازگاری با استانداردهای زیست محیطی و امکان استفاده از این مولدها در محیط های مختلف( اعم از صنعتی، مسکونی و تجاری) و همچنین بهره گیری ازفناوری پیشرفته مواد و وضعیت ساده کنترل در این مولدها، شرایطی را فراهم کرده که هزینه تولید برق توسط SSG به ویژه درصورت بازیافت حرارتی تولید هم زمان برق و حرارت (Combined Heat and Power) در اغلب موارد کمتر از روش های  متداول برق و حرارت باشد.

توربین های گازی

توربین های گازی نیز معمولاً در ظرفیت های بالا تولید میشوند و تکنولوژی آن در اختیار چند شرکت معروف ازجمله زیمنس ، آلستوم، رولزرویز و … است و دقیقاً مشابه سیستم های توربین گازی نیروگاهی است. این سیستم ها نیاز به هزینه سرمایه گذاری اولیه بالایی دارند ولی نسبت به موتورهای رفت و برگشتی* راندمان بالاتری دارند.

توربین های بخار

توربین بخار در طبقه بندی یک ماشین مکانیکی قرار می گیرد که انرژی حرارتی را از بخار جدا می‌کند و آن را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. از آنجایی که توربین حرکت چرخشی ایجاد می کند، برای عملکرد ژنراتورهای الکتریکی مناسب است.

میکرو توربین ها

اقدام به Eliot آمریکا و Capston میکرو توربین ها در ظرفیت های پایین تولید می شوند و به تازگی شرکت های معدودی ازجمله تولید آن نموده اند. این سیستم ها اگرچه راندمان بالاتری دارند، اما نسبت به موتورهای رفت و برگشتی هزینه بیشتری دارند.

موتورهای رفت و برگشتی گازسوز

از قدیمی ترین سیستمهای تولید قدرت محسوب می شوند که در تمامی بخش های صنعتی کاربرد دارند .

این سیستم ها بهینه ترین  سیستم های تولید برق می باشند که در ظرفیت های مختلف از رنج چند کیلووات تا چند مگاوات ساخته می شوند. بیش از یک صد سال ازاختراع موتورهای رفت و برگشتی می گذرد و این فناوری از اولین فناوری های تولید پراکنده به حساب می آید.

نیروی محرکه این موتورها از سوخت های فسیلی است. موتورهای رفت و برگشتی جزء موتورهای احتراق داخلی بوده و عموماً بر اساس سیکل های اتو( اشتعال جرقه ای )و دیزل( اشتعال تراکمی )کار می کنند .

این موتورها توانسته اند تقریباً در تمام بخش های اقتصادی عملکرد قابل قبولی را کسب کنند. گستره به کارگیری این موتورها از واحدهای کوچک( برای تأمین قدرت موردنیاز ابزارهای دستی )تا نیروگاه های برق بار پایه ۶۰ مگاواتی تغییر می کند. امروزه به خاطر مسائل زیست محیطی از واحدهای دیزلی در تولید برق پایه کمتر استفاده شده و بیشتر در تولید توان پیک بکار می رود.

موتورهای رفت و برگشتی گازسوز

انواع موتورهای رفت و برگشتی:

موتورهای اشتعال جرقه ای گاز طبیعی سوز

در موتورهای اشتعال جرقه ای از شمع جرقه زن برای محترق کردن مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر استفاده می شود .گازطبیعی به عنوان یک سوخت مناسب و کارآمد برای موتورهای اشتعال جرقه ای به حساب می آید .

البته در موتورهای اشتعال جرقه ای می توان از سوخت های گازی و مایع فرار، مانند گاز حاصل از دفنگاه زباله، پروپان و بنزین نیز استفاده کرد. مهم ترین فاکتور در این گونه سوخت ها، نسبت تراکم و زمان بندی( تایمینگ )باز و بسته شدن سوپاپ ها است . بسته به اندازه موتورگاز طبیعی با یکی از دو تکنیک محفظه باز یا محفظه پیش گرمایش، محترق می شود .

در روش محفظه باز، نوک شمع در محفظه احتراق سیلندر و در مجاورت سوخت و هوا قرار دارد و مستقیماً این مخلوط محترق می شود .اشتعال محفظه باز برای هر موتوری که نزدیک به نسبت استوکیومتری هوا و سوخت کار می کند، مناسب است.

در روش محفظه پیش گرمایش از احتراق مرحله ای استفاده می شود .شمع جرقه زن در این روش در یک محفظه کوچک که در سر سیلندر سوار شده است، قرار دارد.

در ساده ترین موتورهای گاز طبیعی سوز از تنفس طبیعی هوا و سوخت در کورس مکش استفاده می شود. موتورهای گاز طبیعی سوز با راندمان بالا، با استفاده از توربوشارژر، هوای بیشتری به سیلندر وارد می کنند.

موتورهای گاز طبیعی سوز در نسبت تراکم نسبتاً کم( در مقایسه با موتورهای دیزلی ) در گستره ۹:۱ تا ۱۲:۱ ، بسته به طرح موتورو توربوشارژر، کار می کنند .نسبت تراکم نسبتاً کم، بیشتر به خاطرجلوگیری ازخود اشتعالی سوخت و کوبش در موتور، که می تواند سبب بروز خرابی در موتور شود، می باشد.

با استفاده از فناوری های باانرژی اشتعال بالا، می توان از مخلوط های رقیق سوخت و هوا در موتورهای گاز طبیعی سوز استفاده کرد .با این روش حداکثر دمای سیلندرکاهش پیداکرده و درنتیجه میزان تولید NOx نیز کاهش می یابد .روش رقیق سوزی در موتورهای رفت و برگشتی مشابه محترق کننده های خشک با NOx کم در توربین های گازی است.

به خاطر نسبت تراکم پایین در موتورهای گاز طبیعی سوز، بازده این موتورها از موتورهای دیزلی کمتر است ولی با به کارگیری فناوری رقیق سوزی، می توان به راندمان های بالاتری نسبت به موتورهای دیزلی دست یافت. بازده موتورهای گاز طبیعی حدود ۲۸ درصد برای موتورهای کوچک کمتر از  kw50تا ۴۲ درصد برای موتورهای بزرگ با رقیق سوزی تغییر می کند.

موتورهای اشتعال تراکمی دیزلی

این موتورها بر اساس روش اشتعال تراکمی کار می کنند و جزء کارآمدترین سیکل های تولید توان ساده به شمار می روند .بسته به اندازه موتور راندمان از حدود ۳۰ درصد برای دیزل های سرعت بالای کوچک تا ۴۲%_۴۸%    برای موتورهای سرعت پایین تغییرمی کند .

علیرغم آلاینده بودن این موتورها، انتظار می رود با اصلاحاتی که در ساختار این موتورها و نحوه تراکم آن صورت می گیرد،راندمان سیستم به۵۲ % برسد.

در بازار معمولاً موتورهای دیزل سرعت بالا ۱۵۰۰ rpm در اندازه تاMW4 و دیزل های سرعت پایین RPM60تا RPM275  نیز در اندازه تا MW 65 موجود هستند.

نسبت تراکم در موتورهای دیزلی ۱۲:۱ تا ۱۷:۱ است. نسبت تراکم بالا به این دلیل است که دمای هوای داخل سیلندر باید تا دمای احتراق سوخت افزایش یابد تا احتراق سوخت صورت بگیرد . کیفیت سوخت تزریقی به طور قابل ملاحظه ای مشخصات کارکردی، بازده سوخت و میزان آلایندگی را تحت تأثیر قرارمی دهد .

برای یک اشتعال سریع، احتراق و کنترل آلودگی مناسب، اتمیزه کردن سوخت و تزریق مناسب سوخت توسط انژکتور ازفاکتورهای اصلی به شمار می آیند بسته به موتور و کیفیت سوخت، موتورهای دیزلی ۵ تا ۲۰ برابر موتورهای گاز طبیعی سوز بارقیق سوزی NOx تولیید می کنند.

مولدهای اضطراری و موتورهای دریایی اغلب تا ۲۰IbNOx/MWhو موتورهای جاده ای کمتر از ۱۳IbNOx/Mwh منتشر می کنند. آلایندگی NOxدیزل هایی که سوخت های نفتی سنگین می سوزانند، معمولاً ۲۵% تا ۳۵% بیشتر از دیزل هایی است که سوخت های نفتی تقطیری مصرف می کنند .

برای کنترل انتشارNOxاز موتورهای دیزلی ، روش های مختلفی وجود دارد که عبارت اند از :تأخیر در تزریق سوخت، گردش مجدد گازهای خروجی، پاشش آب، امولسیون سازی سوخت آب، خنک کاری هوای ورودی، مرطوب سازی هوای مکیده شده، اصلاح و بهبود عملکرد نسبت تراکم و یا توربوشارژر و به ویژه استفاده از کاتالیست در سر راه گازهای خروجی از اگزوز.

جهت مشاوره خرید ، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

یک دیدگاه در نحوه انتخاب ژنراتور

  1. پینگ بک: نحوه محاسبه و تبدیل کاوا به کیلووات | KW to KVA | دیزل صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت