اصول کار دیزل ژنراتور

اصل کار دیزل ژنراتور بر اساس قانون ترمودینامیک تبدیل انرژی است. این قانون می گوید که انرژی را نمی توان ایجاد یا از بین برد، بلکه فقط می تواند از شکلی به شکل دیگر تغییر یابد.

برای تولید برق AC (جریان متناوب)، دیزل ژنراتور ها یک سری مراحل را طی می کنند. هنگامی که دیزل ژنراتور شروع به کار می کند، چهار فرآیند احتراق خود را طی می کند: مکش، فشرده سازی، قدرت و اگزوز.

در نتیجه، انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی چرخشی تبدیل می‌شود. این انرژی مکانیکی برای چرخاندن میل لنگ استفاده می شود. شفت چرخان اکنون برای چرخاندن روتور دینام استفاده می شود.

روتور و استاتور دو بخش مهم دینام هستند که برق تولید می کنند. روتور، یک جزء استوانه‌ای است که توسط آهن‌ربا احاطه شده است، در داخل استاتور می‌چرخد، که از آرایش ثابتی از سیم‌کشی مسی رسانا تشکیل شده است.

در پایان، حرکت آهنرباها در سراسر سیم کشی چیزی است که بارهای الکتریکی را در مدار تولید می کند. هنگام چرخش روتور برق تولید می شود. آهنرباهای احاطه کننده رتور دقیقاً به گونه ای قرار می گیرند که هنگام عبور از سیم کشی مسی استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد کنند.

میدان مغناطیسی معمولاً توسط دو آهنربای پلاریزه در یک کاربرد ژنراتور الکتریکی تولید می شود. این میدان مغناطیسی ولتاژ تولید می کند که توسط استاتور گرفته می شود. سپس رگولاتور ولتاژ برق را در حالی که ولتاژ دریافتی را مدیریت می کند، به محل مورد نظر می رساند. دینام یک AC تولید می کند که با کمک یکسو کننده در دیزل ژنراتور به DC تبدیل می شود.

توجه داشته باشید که میدان الکترومغناطیسی در روتور توسط سیستم تحریک ایجاد می شود. توان الکتریکی تولید شده در استاتور متناسب با قدرت میدان مغناطیسی تشکیل شده است. جریان مستقیم (DC) برای تولید میدان الکترومغناطیسی استفاده می شود و بر اساس اندازه ژنراتور می تواند از ۵۰ آمپر تا ۹۰۰۰ آمپر یا بیشتر متغیر باشد. سیستم‌های تحریک مدرن ساکن هستند، با DC که با یکسو کردن توان AC با ترانسفورماتورهای پتانسیل قدرت (PPT) و ترانسفورماتورهای جریان اشباع‌پذیر (SCT) تولید می‌شوند.

نوشته های مشابه

اجزای تشکیل دهنده یک دیزل ژنراتور:

  1. موتور دیزل: این قسمت شامل سیلندرها، پیستون‌ها، سوپاپ‌ها، تزریق کننده سوخت و سیستم اشتعال می‌شود. موتور دیزل برای تولید انرژی مکانیکی استفاده می‌شود.
  2. ژنراتور: این بخش برای تبدیل انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور به انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. ژنراتور شامل سیم‌های لوله‌ای و مغناطیس‌ها است که با حرکت نسبی بین آنها، جریان الکتریکی تولید می‌شود.
  3. سیستم خنک کننده: این سیستم برای خنک کردن موتور دیزل و جلوگیری از افزایش دما و نگرانی از آب گرفتگی موتور استفاده می‌شود.
  4. سیستم تزریق سوخت: این سیستم برای تزریق دقیق و به موقع سوخت (دیزل) به داخل سیلندرهای موتور دیزل استفاده می‌شود.
  5. سیستم تعادل بار: این سیستم برای تنظیم و تعادل بار بین ژنراتور و بار الکتریکی خروجی استفاده می‌شود.
  6. سیستم کنترل: این سیستم برای کنترل و نظارت بر عملکرد دیزل ژنراتور، انجام عملکردهای خودکار و حفاظت از دستگاه در برابر خطاها و نوسانات استفاده می‌شود.
  7.  سیستم تعادل روغن: این سیستم برای حفظ و تعادل روغن در موتور دیزل و جلوگیری از آسیب به قطعات داخلی استفاده می‌شود.

اصول کار دیزل ژنراتورها

ژنراتور الکتریکی بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی کار می کند. اصل القای الکترومغناطیسی بیان می کند که تغییر در میدان مغناطیسی اطراف یک رسانا باعث تولید جریان الکتریکی در مدار می شود. هنگامی که یک سیم پیچ در یک میدان مغناطیسی می چرخد، جریانی به سیم پیچ القا می شود.

دیزل ژنراتورها بخشی از انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل را از طریق احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. سپس این انرژی مکانیکی یک میل لنگ را برای تولید برق می چرخاند. بارهای الکتریکی در سیم با حرکت آن در یک میدان مغناطیسی القا می شود

  1. ورودی انرژی مکانیکی: یک ژنراتور معمولاً از یک موتور احتراق داخلی (با سوختی مانند گازوئیل، گاز یا بنزین کار می کند) و یک دینام تشکیل شده است .موتور برای تولید انرژی مکانیکی سوخت می سوزاند.
  2. -دینام ژنراتور: انرژی مکانیکی موتور به دینام منتقل می شود. دینام حاوی یک میدان مغناطیسی دوار درون یک سیم پیچ ثابت است. همانطور که میدان مغناطیسی می چرخد، جریان متناوب (AC) را از طریق القای الکترومغناطیسی در سیم پیچ القا می کند.
  3. تبدیل به انرژی الکتریکی: جریان متناوب تولید شده توسط دینام معمولاً به صورت برق سه فاز است. سپس این توان AC از طریق سیستم کنترل ژنراتور برای تنظیم ولتاژ، فرکانس و سایر پارامترها پردازش می شود.
  4. اتصال خروجی: انرژی الکتریکی تولید شده برای استفاده از طریق پایانه های خروجی ژنراتور در دسترس قرار می گیرد. بسته به ظرفیت ژنراتور می توان از آن برای تامین انرژی دستگاه های الکتریکی مختلف، تجهیزات یا حتی کل شبکه برق استفاده کرد. به طور خلاصه، یک ژنراتور انرژی شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی مکانیکی در موتور تبدیل می کند و سپس این انرژی مکانیکی را از طریق القای الکترومغناطیسی در دینام به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

نحوه اتصال دیزل ژنراتور

در شکل بالا تمام قسمت های ژنراتور و نحوه اتصال دیزل به ژنراتور نشان داده شده.

جهت مشاوره خرید، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت