هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

اجزای بانک خازنی

امروزه در دنیای صنعت استفاده از سیم پیچ‌ها بسیار رایج است. توان مصرفی سیم پیچ‌ها نیز به دو بخش اکتیو و راکتیو  تقسیم میشود.
جهت جبران توان راکتیو در شبکه از خازن‌ها استفاده میگرد، جهت افزایش ضریب توان شبکه، مجموعه ای از خازن ها را در کنار یکدیگر قرار می دهند که به آنها اصطلاحا بانک خازنی میگویند.

اما لازم است بدانیم که اجزای بانک خازنی چیست؟ بانک خازنی تشکیل شده از یک تابلو برق، خازن سه فاز ، رگولاتور بانک خازنی ، کنتاکتور خازنی ، کلید ورودی ، کلید فیوز و فیلتر هارمونیک میباشد.

اجزای بانکهای خازنی

اجزای اصلی بانک خازنی:

بانک خازنی اجزای زیادی دارد ولی در ادامه فقط بخش های مهم اجزای بانک خازنی را شرح میدهیم.

رگولاتور بانک خازنی

رگولاتور بانگ خازنی با اهداف خاصی در تابلو برق بانک خازنی نصب میشوند. در واقه رگولاتور به کنتاکتورهای موجود در تابلو برق دستور ورود یا خروج از شبکه را میدهد. علاوه بر آن این دستگاه با نمونه‌برداری از جریان ورودی به سیستم، ضریب توان شبکه قدرت را محاسبه مینماید. به همین دلیل رگولاتور بانک خازنی را مغز متفکر بانک خازنی میگویند.

درواقع تمامی دستورات وصل یا قطع شدن در پله‌های خازنی برعهده رگولاتور است.

رگولاتور بانک خازنی

 

کنتاکتور خازنی

زمانی که خازن به شبکه متصل میگردد، جریان بسیار بزرگ و شدیدی از آن عبور میکند. این جریان موجب تخریب و خال زدن روی خازن ها میشود. بنابراین موجب تخریب پلاتین‌های کنتاکتور میگردد. جهت جلوگیری از این اتفاق، بهترین راه‌ استفاده از کنتاکتورهای خازنی میباشد. این کنتاکتورها که روی خود مجموعه‌ای از کنتاکت‌های کمکی را داشته از طریق سیم‌های مقاومت به کنتاکت اصلی وصل میگردد. وقتی کنتاکت اصلی بسته باشد، کنتاکت‌های کمکی از مدار خارج شده. در این حالت کنتاکت اصلی وطیفه تغذیه خازن را برعهده دارد.

کلید فیوز

کلید فیوز به صورت دستی جهت قطع و وصل شدن استفاده می‌شود، فیوزها را از مدار خارج می‌کند. این کلیدها در خارج از تابلو نصب شده اند. فیوزهای داخل کلید فیوز به راحتی قابل تعویض هستند و برای تعویض آنها نیازی به باز کردن بانک خازنی نمیباشد. هدف اصلی از وجود این کلیدفیوزها، جلوگیری از خطرات احتمالی در شبکه‌های برق فشار ضعیف است.

فیلتر هارمونیک

فیلترهای هارمونیک موجب کاهش بی‌نظمی‌های هارمونیک جریان شده و از ورود هارمونیک‌های ناخواسته به خازن جلوگیری میکنند. فیلترسازی هارمونیک موجب کاهش مصرف توان اکتیو و افزایش ضریب توان مجموع میشود.

 

دلایل استفاده از بانک‌های خازنی :

حال که دانستیم اجزای بانک خازنی چیست بهتر است دلایل استفاده از بانک های خازنی را بدانیم.

  • اصلاح ضریب توان که موجب کاهش تلفات و صرفه‌جوئی در مصرف میگردد.
  • جبران افت ولتاژ ، تنظیم ولتاژ و ثابت نگه داشتن آن به جهت جلوگیری از خسارت به دستگاه‌ها و تاسیسات
  • کاهش سطح مقطع سیم به دلیل کاهش مصرف توان راکتیو موجود
  • کاهش هزینه برق مصرفی

گام های اساسی در راه اندازی بانک خازن :

  • کنترل محل نصب بانک های خازن
  •  کنترل اتصال صحیح ترانس جریان
  •  تنظیم و راه اندازی رگولاتور
  •  تست نهایی و بهره برداری
    قبل از شروع فرآیند نصب باید به مسائل امنیتی توجه کرد. در تابلوها، ولتاژ خطرناکی وجود داشته که تماس با آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای انسان در بر داشته باشد. به همین دلیل هنگام کار با آن و راه اندازی بانک خازن باید از کارشناسان استفاده نمود.

 اقدامات لازم قبل از راه اندازی بانک خازنی :

• جهت اتصال خازن به تاسیسات قدرت باید مسائل مربوط به قطع برق، اتصال زمین، لاک کردن کلید ها و … به همراه کسب مجوز ها طبق قوانین استاندارد انجام گردد.
• تجهیزات باید دارای اتصال زمین باشند.
• نباید تجهیزات در نزدیک مایعات یا محیط‌های مرطوب  نصب گردند.
• از اتصال برق به تجهیزات آسیب‌دیده خودداری کنید.
• از باز بودن محفظه های تهویه مطمئن باشید.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت