هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

جبران سازی توان راکتیو :

به دلیل وجود بعضی از تجهیزات و دستگاه های الکتریکی در سیستم های تاسیسات برقی و مکانیکی در ساختمانها همچون موتورهای الکتریکی، لامپ های تخلیه در گاز بعضی از دستگاه های الکتریکی و یا هر وسیله دیگری که عامل ایجاد جریان راکتیو در تاسیسات برقی می شوند. در ادامه قصد داریم  جبران سازی توان اکتیو را بیشتر بررسی کنیم.

میتوانیم از خازنها جهت افزایش و اصلاح ضریب توان، کاهش جریان راکتیو شبکه و افزایش ظرفیت مدار و تجهیزات و در واقع جبران سازی توان راکتیو استفاده کرد.

در بار اهمی، ولتاژ جریان ها هم فاز هستند اما در بیشتر اوقات، عملا بار اهمی خالص وجود ندارد، بلکه قسمت سلفی نیز در آن اضافه میشود. این مطلب در تمامی مصارفی که به میدان مغناطیسی نیاز دارد، صادق است.

مانند موتور آسنکرون، راکتور و ترانسفورماتور، ایجاد جریان اضافی در خطوط، افت ولتاژ اضافی و اتلاف حرارتی در خطوط و تجهیزات، محدودیت در انتقال انرژی و مشکلات در نیروگاه ها و پست برق از جمله تاثیرهای نامناسب توان راکتیو در شبکه است.

در موتورها و ترانسفورماتورهای بی بار،اگر تلفات کابل ها، آهن و اصطکاک نادیده گرفته شود، آنچه باقی می ماند تنها توان راکتیو سلفی است.

برخلاف توان اکتیو که تنها امکان تولید آن توسط ژنراتور ( در مقیاس چند مگاوات) وجود دارد. توان راکتیو را میتوان توسط منابع متنوغی تولید کرد که رایج ترین آن در شبکه توزیع و فشار ضعیف خازن است.

انواع خازن ها: 

خازن ها از دو صفحه رسانا و یک عایق بین آنها تشکیل شده است. دسته بندی خازن ها نیز از نظر کاربرد بر اساس نوع ماده دی الکتریک انجام میشود.

خازن خشک : دارای عایق از جنس مواد و فیلم های پلی پیلن است. این خازن سبک است و دارای عمر مفید و مناسبی است.

خازن روغنی : دارای دی الکتریک روغنی با خاصیت عایقی روغن بسیار مناسب است.

خازن گازی : در ساختمان این خازن از گاز SF6 یه عنوان ماده دی الکتریک استفاده میشود.

در شبکه های فشار ضعیف از خازن خشک و در فشار متوسط از خازن روغنی استفاده میشود. در شبکه علاوه بر توان الکتیو (P) به دلیل وجود بارهای موتوری به توان راکتیو نیز نیاز دارد.

در حالت ایده آل، توان راکتیو ۹۰ درجه نسبت به توان اکتیو تاخیر پس فاز دارد.

برای تامین این توان، مقداری خازن نصب میشود و تا توان راکتیو تولیدی توسط خازن φc مقداری از توان راکتیو مورد نیاز را تولید کند، پس میتوان گفت، میزان توان راکتیو شبکه پس از نصب خازن یا به اصطلاح جبرن سازی برابر است با :

توان اکتیو جبران سازی

نسبت توان راکتیو به اکتیو شبکه را میتوان از رابطه زیر به دست آورد:

 

نسبت توان راکتیو به اکتیو

محاسبه جبران سازی توان راکتیو:

میزان ظرفیت خازن نصب شده مورد نیاز برای رسیدن از ضریب توان نامطلوب PF1 یه ضریب توان مورد نظر PF2 از رابطه زیر بدست می آید:

ظرفیت خازن نصب

ظرفیت خازنی در طراحی یک پروژه بر اساس: توان مورد تقاضا – ضریب توان اولیه و ضریب توان اصلاح شده محاسبه میشود.

جهت مشاوره خرید ، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

4 دیدگاه در جبران سازی توان راکتیو

    • DizelSanat says:

      سلام روزبخیر
      توان اکتیو با کنترل بازه droop توسط کنترل کننده سرعت و توان راکتیو با کنترل اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان توان اکتیو تمایل به کاهش سرعت موتور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت