هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

سیستم باسداکت چیست؟

یکی از مشکلاتی که اکثر بخش های صنعتی با اون مواجه هستند بحث عیب یابی،تعمیر و نگه داری کابل کشی سنتی  توزیع میباشد، که بصورت نامنظم در داخل کارخانه توزیع شده است.

تمامی دست اندرکاران صنعت برق با مشکلات و دشواری های اجرای کابل برق به ویژه کابل های با سایز بالا آشنا هستند. حتی برخی خطا های انسانی در این خصوص می تواند خسارت های سنگین و جبران ناپذیری را به پروژه تحمیل کند.

به عنوان نمونه چنانچه هنگام قراردادن کابل روی سینی کابل و به دلیل سهل انگاری نیروی انسانی آسیبی به پوشش کابل وارد شود، می تواند پس از برق دار شدن، خطر آفرین باشد و هر چه اندازه کابل و جریان عبوری بالاتر باشد صدمات آن بزرگ تر خواهد بود. اما نصب قطعات پیش ساخته باسداکت نسبت به کابل بسیار سریع، آسان و ایمن بوده و حتی بدون در نظر گرفتن هزینه آسیب های احتمالی موجب کاهش قیمت تمام شده می شوند.

در یک دهه گذشته کارخانجات برای اینکه مشکلات افت ولتاژ، تلفات و قطعی برق به علت کابل کشی نداشته باشند در سیستم های توزیع بجای کابل کشی سنتی از سیستمی بنام سیستم باسداکت استفاده میکنند.

باسداکت

کارشناسان مجرب این شرکت براساس دیماند مصرفی کارخانجات و مراکز تجاری ، تامین،طراحی و نصب باسداکت برند EAE را انجام میدهند. در طراحی سیستم باسداکت تمامی قوانین موجود در IEC 61439-6  توسط کارشناسان فنی این شرکت رعایت میشود. در این استاندارد دستورالعمل های تولید(بعنوان مثال مشخصه های افزایش دما،تحمل اتصال کوتاه،مقاومت مکانیکی و…)در طراحی سیستم باسداکت  و روش های تست آن آورده شده است که تمامی این استاندارد ها در طراحی رعایت میشوند.

باسداکت ها برای توزیع توان از ۲۰ تا ۵۰۰۰ آمپر  و روشنایی به کار برده میشوند. در کاربرد های روشنایی باسداکت ممکن است نقش دوگانه توزیع توان الکتریکی و نگهداری فیزیکی لامپ ها را نیز داشته باشند.

حذف تعداد زیادی از تابلوها با بهره گیری از سیستم باسداکت موجب می شود بخش قابل توجهی از تابلوهای توزیع حذف شده و در نتیجه از هزینه های اجرایی پروژه ها در این بخش کاسته می شود.

بازه زمانی نصب باسداکت تقریبا ۵۰% کابل کشی سنتی میباشد. باسداکت این تضمین را به کارفرما میدهد که تا چندین سال میتواند از سیستم اجرا شده بدون هیچ عیب و ایرادی بهره برداری به عمل آورد.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت باسداکت همین حالا تماس بگیرید.

اجزای سیستم باسداکت

  1. واحدهای مستقل باسداکت (Busbar Trunking Unit)
  2. اتصالات و ملحقات
  3. انشعابات خروجی (Tap Off)
  4. هادی ها و کابل ها به منظور ارتباط و یا کنترل

یک سیستم باسداکت شامل مجموعه ای از هادی های محافظت شده توسط یک محفظه است. این سیستم برای استفاده در انتقال و توزیع توان الکتریکی و دارای امکانات لازم نظیر اتصالات، زاویه، نگهدارنده و….می باشد. نقاط انشعابی که در فواصل منظم قرار دارند، دسترسی به توان در هر نقطه از تاسیسات را امکان پذیر میسازد.

انواع باسداکت

واحدهای مستقل باسداکت:

به دو دسته زیر تقسیم میگردند:

  • واحدهای باسداکت طراحی شده بدون وجود نقاط انشعاب خروجی در طول باسداکت
  • واحدهای باسداکت طراحی شده برای ایجاد انشعابات خروجی که خود به دو گروه زیر تقسیم میشوند:
    – واحدهای باسداکت برای امکان استفاده از انشعابات خروجی در طول باسداکت به صورت ثابت در یک نقطه و یا چند نقطه
    – واحدهای باسداکت برای امکان استفاده از انشعابات خروجی به صورت ریلی و متحرک
باسداکت دارای انشعاب

نمونه ای از باسداکت مستقیم دارای انشعاب

باسداکت بدون انشعاب

نمونه ای از باسداکت مستقیم بدون انشعاب

انواع باس داکت (Busduct )

تقسیم بندی از نظر کاربرد
سیستم باسداکت از نقطه نظر میزان جریان عبوری از آن و کاربرد آن در خصوص تغذیه بارهای الکتریکی به چهار گروه به شرح ذیل تقسیم میگردد:

  • باسداکت توزیع جریان باال (Busway Feeder)
  • باسداکت تغذیه بارهای الکتریکی با اتصال ثابت (Busway In-Plug)
  • باسداکت تغذیه چراغهای روشنایی (Busway Lightning)
  • سیستم باسداکت با انشعابات خروجی قابل جابجایی (Busway Trolley)

نوشته های مشابه

مزایای سیستم باسداکت

۱_انعطاف پذیری : دسترسی به توان تمام تاسیسات

۲_انتخاب گسترده جعبه تقسیم های انشعابی

۳_سادگی : طراحی را میتوان مستقل از توزیع و چیدمان مصرف کنندگان جریان انجام داد. کارایی ها و ظرفیت مجاز مستقل از روش نصب است.

*استفاده از کابل ها نیازمند تعداد زیادی ضریب کاهنده مقدار نامی است.

۴_چیدمان واضح توزیع

۵_کاهش مدت زمان نصب : مدت زمان نصب به وضوح از قبل مشخص است و میتوان در صورت بروز هرگونه مشکل در سایت، یک راه حل سریع با استفاده از تجهیزات قابل انطباق ارائه نمود.

۶_عاری از خطا و شکست

۷_تداوم سرویس دهی : تعداد زیاد نقاط انشعابی، امکان تغذیه مصرف کننده جدید را آسان میکند،اتصال و قطع حتی در زمان برقدار بودن هم در ایمنی کامل انجام میشود و نیازی به توقف بهره برداری ندارند.

*به دلیل اینکه مصرف کنندگان نزدیک خط هستند،یافتن محل خطا آسان و سریع است.

یک مزیت مهم

سیستم باسداکت در مقایسه با سیستم توزیع سنتی با کابل، مصرف مواد خام برای عایق ها با توجه به مفهوم شبکه توزیع شده باسداکت به ۴/۱ کاهش می یابد.

سیستم باسداکت روز به روز در حال بهتر شدن هستند که از میان ویژگی های جدید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش کارایی با ضریب حفاظتی IP68 و مقادیر نامی جدید از ۱۶۰ به ۶۰۰۰ آمپر

متعلقات نگهدارنده جدید، تثبیت سریع ، کانال های کابل و پشتیبانی مشترک مدار های جریان ضعیف (صدا،داده و تصویر)

سیستم باسداکت سازگار با هر شرایط محیطی بوده و مطابق با مقررات اروپایی برای کاهش مواد خطرناک در داخل مراکز صنعتی و تجاری است.

 

 

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی باسداکت با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت