ارتینگ و سیستم زمین

از گذشته تا به امروز مسئله ارتینگ و سیستم زمین یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در حیطه مهندسی برق بوده است.

ارتینگ اولین مورد در شروع طراحی برق یک واحد صنعتی میباشد که باید ابتدا به آن توجه کرد.

هر وقت اسم ارت را میشنوید حتما فکر شما به سمت چاه های بزرگ کشیده میشود. اما دیزل صنعت یک روش نوین ارت زنی را برای اولین بار به ایران آورده است که نیازی نیست که چاه هایی با قطر بزرگ بزنیم.

این روش ارت را ما در اکثر پروژه هایمان و در شرایط مقاومت خاکی مختلف از جمله پروژه هایپ، پروژه نوشگوار، پروژه ساسان ،پروژه آمل، پروژه پپسی مشهد و پروژه لاستیک سازی اجرا کرده ایم.

از مزایای روش ارت زنی دیزل صنعت نسبت به روش سنتی این است که در روش ما نیازی نیست که چاه هایی به قطر بزرگ بزنیم و جای بیشتری را اشغال بکنیم همچنین با این روش میتوانیم در داخل سوله ها یا داخل سالن های کارخانجات پای دستگاه ها این روش را پیاده کنیم. و مهم تر از همه این روش هم هزینه را کاهش داده و هم مدت زمان کمتری برای احداث چاه ها نیاز میباشد و از این بابت دغدغه های فنی، زمانی و هزینه کارفرما را رفع کرده ایم.

مطالعه بیشتر : انواع سیستم های ارتینگ

انواع ارت

ارت حفاظتی

ارت حفاظتی برای حفاظت جان پرسنل بکار میرود و به کلیه لوازم و تجهیزات و وسایل رسانا وصل میشود. این ارت توسط شینه یا  هادی حفاظتی PE به تجهیزات متصل میگردد.

یک طرف یک سیم مسی را به یک شینه که روی درپوش بتنی ارت قرار گرفته وصل میکنیم و طرف دیگر را توسط کابل شو به هادی حفاظتی متصل میکنیم.

*در مورد هادی حفاظتی هم یک توضیحی جهت آشنایی به خوانندگان این مقاله داده میشود:

هادی های حفاظتی برای ایجاد سیستم هم بندی هم پتانسیل اصلی،یک اتصال هم بندی بین بدنه های هادی همه تجهیزات برقی و هادی های بیگانه موجود در تاسیسات ایجاد میکند. هادی های PE به پایانه زمین اصلی تاسیسات متصل هستند و جریان خطای ناشی از شکست عایقی (بین هادی فاز و بدنه هادی تجهیزات برقی) را به نقطه نول زمین شده منبع هدایت میکنند.

ارت الکتریکی

ارت الکتریکی که باید به نقطه ی صفر ترانس وصل بشود و هرجا پست داشته باشیم باید به نقطه صفر تابلو هم وصل گردد. ارت الکتریکی الزام است که اگر در جایی نول قطع بشو،از طریق این ارت الکتریکی ما بتوانیم  شبکه ی پایدار داشته باشیم و نول شناور ایجاد نشود، ولتاژ ۲۲۰ ولت پایدار داشته باشیم. اگر این ارت قطع بشود دو تا از فاز هامون ۴۰۰ ولت میشود و یکی ۱۱۰ ولت.

فاصله چاه ارتی که برای الکتریکی و حفاظتی میزنیم باید حداقل ۲۰ متر باشد.

هیچ جایی نباید این دو ارت به هم وصل بشوند.

ارت صاعقه گیر

یک اصل اساسی برای حفاظت تاسیسات در برابر خطرات برخورد صاعقه این است که باید از رسیدن انرژی مختل کننده به تجهیزات جلوگیری کرد برای اینکار ما باید جریان صاعقه را به دام بیندازیم و آنرا از طریق یک مسیر مستقیم به زمین هدایت بکنیم.

 

*دیزل ژنراتور ها به یک ارت حفاظتی و یک ارت الکتریکی نیاز دارند.

نوشته های مشابه

شرح روش اجرای ارتینگ به روش گمانه

شرح روش اجرای ارتینگ به روش گمانه که توسط این شرکت در کلیه پروژه های صنعتی و نیروگاهی توسط مجریان فنی این شرکت اجرا شده اند بصورت زیر میباشد:

توسط دستگاه هایی که شرکت ما در اختیار دارد به قطر ۱۰ سانتی متر و عمق به ۶ متر حفاری انجام میدهیم،سپس مسیر حفاری شده داخل زمین را گمانه میزنیم و درون گمانه را با متریال سیم مسی نمره ۵۰ که بصورت حلقوی شده آماده شده است به سر راد جوش کدولد میزنیم و سپس درون گمانه میگذاریم. مطابق با کلیپ هایی که در پیوست گذاشته شده است. سپس درون چاه را  اتصال بین سیم وکناره های چاه را با بنتونیت دوغاب شده به نسبت ۲به ۱ (دو برابر بنتونیت) قرار میدهیم.

این کار باعث میشود حد فاصل سیم مسی با بدنه پر بشود و یکی عایق ایجاد میشود.

با این روش سطح تماس ما با خاک به حداکثر مقدار میرسد ماهیت خاک از بین نمیرود. و به این طریق ارتینگ احداث میشود و در آخر یک درپوش بتنی قرار میدهیم که این درپوش دارای شینه ارت میباشد که توسط کابل شو به هادی حفاظتی وصل میشود.

مطالعه بیشتر : ارت به روش گمانه

جهت مطالعه سایر مقالات ارتینگ کلیک کنید.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

2 دیدگاه در ارتینگ و سیستم زمین

  1. پینگ بک: دلایل منسوخ شدن استفاده از نمک و زغال سنگ در چاه ارت - دیزل صنعت

  2. پینگ بک: باس داکت Busduct چیست ؟ کاربرد باسداکت ؟ - دیزل صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت