هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

نحوه عملکرد ژنراتور گازی

ژنراتور گازی نیروی ورودی خود را از موتور گاز سوز که یک موتور درون سوز میباشد تامین میکند. موتور گاز سوز مخلوطی از سوخت و هوا را به محفظه احتراق (سیلندر) تزریق میکند، در محفظه سیلندر سوخت و هوا با یکدیگر مخلوط شده و توسط پیستون فشرده میشود.

در این لحظه جرقه توسط شمع باعث انفجار گاز تحت فشار شده و پیستون به سمت پایین حرکت میکند و باعث چرخش میل لنگ شده و با چرخش میل لنگ، محور آلترناتور نیز به حرکت درآمده و باعث چرخش شفت در یک میدان مغناطیسی میشود و تداوم این حرکات در ادامه باعث ایجاد جریان الکتریسیته میشود.

برای تولید برق ما باید یک موتور برق را با یک ژنراتور ترکیب کنیم.ورودی موتور گازCNG  یا LPG میباشد که با ایجاد احتراق در سیلندرهای موتور در خروجی به شما انرژی مکانیکی می ‌دهد و باعث ایجاد چرخش شفت موتور میشود تا با اتصال آن به ژنراتور بتوان برق تولید کرد.

به زبان ساده ژنراتور گازسوز دستگاهی هست که گاز شهری یا گاز مایع را تبدیل به برق می‌کند. این عمل تولید برق  توسط یک سیستم که با ترکیب اجزای مختلف مانند  موتور، آلترناتور، تابلو برق، کنترل برد، شاسی، رادیاتور، اگزوز و … تحقق میابد.

هنگام انتخاب ژنراتور گازی یکی از موارد مهمی که باید در نظر داشته باشید توان خروجی ژنراتور هست.ما برحسب نیاز به انتخاب نوع ژنراتور میپردازیم.

واحد توان ژنراتورهای گازی بر اساس واحد KVA طبقه بندی میشوند  ولی برق مصرفی ما بر اساس واحد KW یا کیلو وات میباشد.

نحوه تبدیل کاوا به کیلو وات توسط فرمول زیر انجام میشود:

برای تبدیل کردن KVA به KW کافی است توان کاوا را در ۸/۰ ضرب کنیم

فرمول

ژنراتورهای گازی نیز به مانند دیزل ژنراتور جهت موارد اضطراری و دایم کار مورد استفاده قرار می گیرند. در حالت اضطراری، سرعت موتور دستگاه ها ۱۵۰۰rpm می باشد.

مزیت ژنراتور های گازی

از مزیت های استفاده از ژنراتور های گازی بجای دیزلی کم مصرف بودن آن میباشد که موجب میشود هزینه کاهش یابد و عمر طولانی آن هم از مزیت های غیر قابل چشم پوشی میباشد.

از آنجایی که در کشور ما دسترسی به گاز راحت تر از بنزین و گازوئیل می باشد، تمایل به داشتن ژنراتور گازی بیشتر از دیزل ژنراتور است و همچنین مزایایی چون آلودگی کمتر و قیمت مناسبتر گاز نسبت به دیگر سوختهای فسیلی، انتخاب درستی به نظر می رسد.

اجزاء ژنراتور های گازی :

کاتالیزورهای اکسیداسیون

محفظه های صوتی

صدا گیر

مخزن اضافی گاز

کمپرسور گاز

سیستم های خنک کننده

سیستم آماده سازی گاز

مبدل های حرارتی گاز اگزوز

  • تجهیزات ایمنی گاز (از جمله مفهوم کلی ایمنی گاز)

                                      

اجزای ژنراتور گازی

گاز طبیعی Natural gas

گازی که در این ژنراتور ها مورد استفاده میشود گاز طبیعی میباشد که در زیر به توضیح آن پرداخته میشود:

گاز طبیعی مخلوطی از گازهای هیدروکربن است که به طور طبیعی متشکل از متان می باشد، اما معمولاً شامل مقادیر مختلف آلکانهای بالاتر و بعضاً درصد کمی دی اکسید کربن، نیتروژن، سولفید هیدروژن یا هلیوم نیز می باشد.

هنگامی که لایه های مواد گیاهی و حیوانی در حال تجزیه، در معرض گرما و فشار شدید زیر سطح زمین طی میلیون ها سال قرار می گیرند، گاز طبیعی تشکیل می شود. انرژی که گیاهان در اصل از خورشید بدست می آورند به صورت پیوندهای شیمیایی در گاز ذخیره می شوند.

گاز طبیعی یک سوخت فسیلی است. گاز طبیعی یک هیدروکربن تجدید ناپذیری است که به عنوان منبع انرژی برای گرمایش، پخت و پز و سوخت استفاده می شود.

این ماده همچنین به عنوان سوخت موتور و ماده شیمیایی در تولید پلاستیک و سایر مواد شیمیایی آلی تجاری مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی ژنراتور گازی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

یک دیدگاه در نحوه عملکرد ژنراتور گازی

  1. پینگ بک: ژنراتور دائم کار  چیست ؟ | ژنراتور گازی دائم کار | دیزل صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت