هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

سافت استارتر و درایو (VFD) در برق صنعتی

سافت استارتر و درایو دو تجهیز مهم و کاربردی هستند که در برق صنعتی بکار گرفته میشوند.

سافت استارتر همانطور که از نام آن معلوم است راه انداز نرم است و هنگام راه اندازی موتور را بصورت نرم راه اندازی میکند و در لحظه ی خاموش شدن زمان توقف را مشخص میکنیم و در یک بازه مشخص موتور را خاموش میکنیم.

ولی درایو علاوه بر دارا بودن ویژگی سافت استارتر پارامتر های زیادی همچون کنترل دور موتور،کنترل گشتاور موتور،تغییر جهت موتور راه اندازی موتور و دیگر پارامتر هارا داریم که در سافت استارت وجود ندارد.

درایو و سافت استارتر

سافت استارتر و درایو کدام مناسب تر است؟

برای پاسخ دادن به این سوال ما باید بررسی کنیم که چه چیزی میخوایم!

در صنعت برق همیشه جواب سوال با سوال داده میشود….

لازم است قبل از پاسخ به این سوال تفاوت های سافت استارتر و درایو  را بررسی کنیم:

از اصلی ترین تفاوت های سافت استارتر و درایو این است که درایو میتواند موتور را از صفر تا صد کنترل کند،در حالیکه سافت استارتر فقط در لحظه استارت و استاپ میتواند موتور را کنترل کند.

این دو تجهیز که برای کاهش جریان هجومی بکار گرفته میشوند نحوه عملکرد متفاوتی دارند،سافت استارتر برای کاهش جریان هجومی ولتاژ را کاهش میدهد و هنگامی که موتور به مقادیر نامی رسید از مدار خارج میشود و دوباره در زمان استپ وارد مدار میشود و موتور را به آرامی استپ میکند.

اما درایو موتور را از نظر حفاظتی و کنترلی از زمان استارت تا استاپ بطور کامل تحت نظر دارد و درایو، کنترل فرکانسی بوده و روی منحنی V/F کار میکند.

سافت استارتر در لحظه راه اندازی باعث کاهش گشتاور نیز میشود و همین کاهش گشتاور میتواند باعث شود که موتور زیر بار بخوابد با استفاده از درایو میتوان با کمترین سرعت بیشترین گشتاور را به موتور اعمال کرد.

با توجه به موارد گفته شده تصمیم برای استفاده از کدام تجهیز راحت تر میشود:

یعنی موقعی که ما نیاز داریم در سرعت صفر،گشتاور کامل رو داشته باشیم دیگه مجبوریم از درایو استفاده کنیم.

یا زمانیکه موتور به دور نامی رسید اگه نیاز به کنترل سرعت داشته باشیم از درایو استفاده میکنیم چون هیچکدوم از نیاز های ذکر شده رو نمیتونیم با سافت استارتر حل کنیم.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت