هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

جداسازی برق شبکه MAINS DECOUPLING

حالتی را در نظر بگیرید که دیزل ژنراتور بصورت موازی با برق شبکه،  بخشی از برق بار( و یا بخشی از برق شبکه) را تامین می کند. در این حالت تشخیص قطعی در برق شبکه از طریق اندازه گیری ولتاژ و یا فرکانس سمت برق شبکه مقدور نمی باشد، چراکه  در این صورت ولتاژتولید شده توسط ژنراتور در سمت برق شبکه اندازه گرفته می شود.

تشخیص قطعی در برق شبکه در حالت استفاده موازی ژنراتور و برق شبکه حائز کمال اهمیت است. اگر این تشخیص به موقع انجام نگیرد ممکن است مشکلات جدی پدید آید.

۱- اثرات عدم تشخیص قطعی برق شبکه

از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در حالتیکه برق شبکه قطع شده ولی این قطعی تشخیص داده نشده و کلید سمت برق شبکه باز نشده، ژنراتور در حال تامین برق بار خود و بار در سمت شبکه می باشد که بسته به قرار گیری ژنراتور در شبکه و توان ژنراتور می تواند مشکلات جدی در پایداری ژنراتور ایجاد نماید.
  • در حالتیکه برق شبکه قطع شده ولی این قطعی تشخیص داده نشده و کلید سمت برق شبکه باز نشده، ژنراتور برق بخشی از شبکه را تامین می کند. ممکن است پرسنل شرکت برق با فرض بی برق بودن شبکه در حال انجام تعمیراتی باشند ولی در عمل ژنراتور آن بخش از شبکه را برق دار کرده باشد. این اتفاق می تواند به بهای جان این پرسنل تمام شود.
  • حالتی را در نظر بگیرید که برق شبکه قطع شده و این قطعی تشخیص داده نشده است و ژنراتور به کار خود ادامه می دهد. در صورت وصل مجدد برق شبکه، این دو منبع با هم سنکرون نیستند که ممکن است مشکلات جدی مکانیکی و … تولید کند

با توجه به موارد بالا تشخیص قطعی برق شبکه در حالت موازی حائز کمال اهمیت است.

۲- روشهای تشخیص قطعی برق شبکه

  • بسته به کارکرد ژنراتور در حال کار موازی، ممکن است بتوان قطعی در برق شبکه را با سنجش تغییرات ولتاژ و فرکانس ژنراتور تشخیص داد. از آنجائیکه برق شبکه معمولاً پایدارتر از برق تولیدی یک ژنراتور است، نوع تغییرات در ولتاژ و فرکانس در حالتیکه ژنراتورها در حالت جزیره کار می کنند با زمانی که برق شبکه هم موازی است متفاوت است. با این حال، اگر مجموعه ژنراتور بارگذاری کمی داشته باشد این روش قابل اعتماد نیست.
  • از جمله پذیرفته شده ترین روش ها برای تشخیص از دست رفتن برق شبکه بهنگام کارکرد موازی نرخ تغییر فرکانس ROCOF و شیفت بردار Vector Shift است. در برخی کاربرد ها ممکن است Over/Under Voltage و Over/Under Frequency بهمراه ROCOF و Vector Shift استفاده شود.
  • روش Over/Under Voltage و یا Over/Under Frequency بر این مبنا استوار است که تغییرات در ولتاژ و فرکانس در حالتیکه ژنراتور با شبکه موازی نیست در قیاس با حالت موازی بیشتر خواهد بود و از این روش برای تشخیص قطعی برق استفاده می شود. این رو همانطوریکه اشاره شد در حالاتی که ژنراتور بار کوچکی را تغذیه می کند قابل اعتماد نیست.
  • تشخیص به روش Vector Shift طول هر سیکل موج ولتاژ را اندازه می گیرد. در صورت قطعی برق در حالت کار موازی ژنراتور با برق شبکه، تغییرات ناگهانی بار سبب تغییر ناگهانی در این طول سیکل می شود که بعنوان یک روش تشخیص قطعی استفاده می شود.
  • روش ROCOF تغییرات فرکانس در بازه زمان را اندازه می گیرد. در صورت قطعی برق در حالت موازی ROCOF از حالت معمول بیشتر خواهد بود که روش دیگری برای تشخیص قطعی برق شبکه است.

در صورت تشخیص قطعی برق در حالت موازی، ممکن است بسته به شرایط ژنراتور و قوانین کشوری که ژنراتور در آن استفاده می شود، هر یک از حالات زیر رخ دهد.

  • اگر ژنراتور قادر به تامین همه برق مورد نیاز مجموعه باشد، بریکر سمت برق شبکه باز شده و بریکر سمت ژنراتور بسته می ماند
  • اگر برق تولیدی ژنراتور کوچکتر از برق مورد نیاز بار باشد بریکر سمت ژنراتور باز می شود.

در هر دو حالت فوق ژنراتور از شبکه منفصل می گردد.

۳- تنظیمات جداسازی برق شبکه در کنترل کننده های سری ۸۰۰۰ Deepsea

۳.۱ آلارم های ROCOF و Vector Shift

تنظیمات زمانی عمل می کنند که ژنراتور در حالت عملکرد موازی با برق شبکه باشد و ورودی دیجیتال Mains Parallel Mode  پیکربندی شده باشد.

در صورت فعال بودن ROCOF و تغییرات آن بیش از ۰.۱۳هرتز در ثانیه بریکر سمت ژنراتور قطع می گردد. این مقدار قابل تنظیم است. همچنین در صورت فعال بودن Vector Shift و تغییرات طول سیکل بیش از ۶ درجه بریکر سمت ژنراتور قطع می گردد. این مقدار نیز تنظیم می شود.

۳.۲ آلارم های ولتاژ

تنظیمات زمانی عمل می کنند که ژنراتور در حالت عملکرد موازی با برق شبکه باشد و ورودی دیجیتال Mains Parallel Mode  پیکربندی شده باشد.

انتخاب Limits در حالتیست که ژنراتور ۶۰ هرتز کار کند در حالت ۵۰ هرتز No Limits  انتخاب می شود.

تنظیمات اضافه ولتاژ یا کم بودن ولتاژ در دو مرحله کار می کند که مرحله ۱ عملکرد کم سرعت و مرحله ۲ عملکرد سریع است.

بعنوان مثال در حالت شکل فوق با کاهش ولتاژ بمدت ۲.۵ ثانیه به زیر ۳۱۸ ولت آلارم عمل می کند ولی اگر ولتاژ به زیر ۸۶ ولت بمدت ۰.۲ ثانیه برسد مرحله ۲ عمل می کند.

مشابه همین اتفاق در اضافه ولتاژ هم هست. اگر ولتاژ بمدت ۰.۲ ثانبه بالای ۴۷۶ و یا بمدت ۱ ثانیه بالای ۴۵۳ ولت برسد آلارم عمل می کند و بریکر سمت ژنراتور قطع می کند.

۳.۳ آلارم های ولتاژ

تنظیمات زمانی عمل می کنند که ژنراتور در حالت عملکرد موازی با برق شبکه باشد و ورودی دیجیتال Mains Parallel Mode  پیکربندی شده باشد.

انتخاب Limits در حالتیست که ژنراتور ۶۰ هرتز کار کند در حالت ۵۰ هرتز No Limits  انتخاب می شود.

تنظیمات اضافه فرکانس یا کم بودن فرکانس در دو مرحله کار می کند که مرحله ۱ عملکرد کم سرعت و مرحله ۲ عملکرد سریع است.

بعنوان مثال در حالت شکل فوق با کاهش فرکانس بمدت ۲۰ ثانیه به زیر ۴۹.۹ هرتز آلارم عمل می کند ولی اگر فرکانس به زیر ۴۹.۸ ولت بمدت ۰.۵ ثانیه برسد مرحله ۲ عمل می کند. مشابه همین اتفاق در اضافه فرکانس هم هست.

اگر ولتاژ بمدت ۰.۵ ثانبه بالای ۶۱ هرتز و یا بمدت ۰ ثانیه بالای ۶۱.۸ هرتز برسد آلارم عمل می کند و بریکر سمت ژنراتور قطع می کند.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت