تفاوت مابین ترانس قدرت و ترانس توزیع

ترانس قدرت در خطوط انتقال و جهت افزایش و یا کاهش ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. و دارای توان بالای حدودا ۲۰۰۰ مگاولت آمپر میباشد.

ترانس توزیع معمولا در سطح ولتاژ پایین تر و جهت تغذیه مصرف کننده نهایی مورد استفاده  قرار میگیرد. و دارای توان نامی کمتر از ۲۰۰ مگاولت آمپر میباشد.

در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با تفاوت مابین ترانس قدرت و ترانس توزیع آشنا کنیم.

ترانسفورماتور توزیع چیست ؟

ترانسفورماتور توزیع نوعی ترانسفورماتور است که وظیفه آن  تبدیل نهایی ولتاژ در شبکه توزیع برق است. ترانسفورماتور توزیع ولتاژ شبکه توزیع فشار متوسط را کاهش میدهد و سطح ولتاژ مورد نیاز را برای مشترکان فراهم می‌کند.

ترانسفورماتور توزیع انواع مختلفی دارد که نوع آن با توجه میزان توان و نیروی آن ها انخاب میشود. مثلا اگر یک ترانسفورماتور توزیع با نیرو کم نیاز باشد، ترانسفورماتور توزیع را در بالا و بین تیر برق نصب میکنند که در این صورت آسیب چندانی به شهروندان و افراد وارد نمی شود. اگر به ترانسفورماتور توزیع با توان بالا نیاز باشد، آن را بالا و بین تیر برق نصب نمی کنند چون که ولتاژ بالای آن به مردم آسیب وارد می کند. به همین دلیل باید ترانسفورماتور با توان بالا را در یک اتاق جداگانه قرار داد (ترانسفورماتور با توان بالا تقریبا چیزی بیشتر از ۴۰۰ کیلو ولت آمپر است(.

ترانسفورماتور قدرت چیست ؟

ترانسفورماتور قدرت نوعی دیگر از ترانسفورماتور است که برای انتقال انرژی الکتریکی در هر بخش از مدار الکتریکی یا الکترونیکی بین ژنراتور و مدارهای اولیه توزیع استفاده میشود.ترانسفورماتور های قدرت و ترانسفورماتور های توزیع شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و در تقریبا کاربرد یکسانی دارند ولی ترانسفورماتور قدرت، همانند نامش دارای قدرت بیشتری می باشد.

ترانسفورماتور قدرت ۳ نوع می باشد که به شرح زیر می باشد:

  • ترانسفورماتور قدرت بزرگ
  • ترانسفورماتور قدرت متوسط
  • ترانسفورماتورقدرت کوچک

نوشته های مشابه

تفاوت اصلی ترانس قدرت و ترانس توزیع

اندازه ترانسفورماتور / سطح ایزولاسیون

از ترانسفورماتور قدرت برای توزیع بارهای بزرگ و ولتاژ بیشتر از ۳۳ کیلوولت استفاده می شود و نسبتا دارای ابعاد بزرگتری دارد و نیز سطح عایق بالاتری دارد.

ازترانسفورماتور توزیع برای توزیع انرژی الکتریکی در ولتاژ پایین که معمولا کمتر از ۳۳ کیلو ولت می باشد استفاده می شود. که راندمان آن ۵۰ الی ۷۰ درصد می باشد و نصب آن آسان می باشد و همچنین ابعاد آن کوچک می باشد و تلفات مغناطیسی آن کم است و هرگز تحت بار کامل نمیرود.

تلفات آهنی و مسی

از ترانسفورماتور قدرت در خطوط توزیع استفاده‌ می شود و به همین دلیل مستقیما به مصرف کننده نهایی وصل نمی‌باشد. هرگز این ترانس تحت بار کامل نمیرود پس تلفات آهنی آن ۲۴ ساعت در روز و نلفات مسی با توجه به مصرف کننده شکل‌ می‌گیرد. معمولا بار میانگین بر روی این ترانس ۷۵% بوده و بهترین راندمان در آن ها در همین بار می باشد.

چون که این راندمان در زمان های مختلف متفاوت می باشد پس راندمان کلی روز به عنوان مرجع در نظر گرفته می شود.

از ترانسفورماتور قدرت به عنوان دستگاه افزاینده برای انتقال استفاده‌می‌شود و به این گونه است که تلفات مسی آن برای توان جاری شده حالت کمینه داشته باشد. این ترانسفورماتور به گونه ای طراحی میشود که کار اصلی خود را در مکانی نزدیک به زانوی منحنی اشباع انجام می دهد که این موضوع باعث کاهش حجم هسته میشود.

معمولا در بار حداکثری تلفات مسی و آهنی این ترانسفورماتور برابر می باشد.

ترانسفورماتور توزیع نمیتواند ماند این مورد ایجاد شود. به همین دلیل به هنگام طراحی راندمان روزانه مدنظر می باشد. این موضوع وابسته به سیکل توانی‌ می باشد.

معمولا ترانسفورماتور قدرت در بار حداکثری عمل می ‌کند. و به صورتی طراحی‌ می‌شود که تلفات مسی آن حالت کمینه داشته باشد پس به صورتی طراحی می‌شود که تلفات آهنی کمینه باشد.

در ترانسفورماتور توزیع حجم شار کمتر از ترانسفورماتور قدرت می باشد.

کارایی حداکثری

تفاوت اصلی بین این دو ترانسفورماتور وجود دارد که از ترانسفورماتور توزیع برای مابین ۶۰ الی ۷۰ درصد استفاده میشود و معمولا در بار کامل عمل نمی‌کند و بار آن مبتنی بر درخواست شبکه‌ می باشد. اگر از ترانسفورماتور قدرت در بار حداکثری استفاده شود معمولا نزدیک به ایستگاه تولید خواهد بود.

ترانسفورماتور توزیع را می توان به عنوان سطوح ولتاژی مدنظر گرفت  که در آن ولتاژ تمایل به کاهش دارد. ولتاژ ثانویه ولتاژی‌ است که به مصرف کننده تحویل داده ‌می‌شود. به علت محدودیت در افت ولتاژ این ترانسفورماتور قادر نیست که  این ولتاژ را در فاصله بالا انتقال دهد.

در نتیجه ، اکثر سیستم های توزیع تمایل دارند بسیاری از خوشه هایی را که از ترانسفورماتورهای توزیع شده تغذیه‌می‌شوند ، در برگرفته و این به معنای آن‌است که درجه حرارت ترانسفورماتورهای توزیع برای پشتیبانی از بارهای لازم برای تحمل آن ها نباید بسیار بالا باشد.

کارایی کل روز = خروجی به کیلووات / ورودی به کیلوولت ساعت که معمولا مقدار آن کمتر از کارایی نامی می باشد.

نتیجه گیری

از ترانسفورماتور قدرت برای کاهش یا افزایش ولتاژ استفاده می شود (برای هر دو منظور استفاده می شود). ولی از ترانسفورماتور توزیع فقط برای کاهش ولتاژ استفاده می شود.

از ترانسفورماتور قدرت در هر دو ایستگاه گیرنده و انتقال استفاده می شود ولی از ترانسفورماتور توزیع فقط در توزیع استفاده می شود و به آن ترانسفورماتور خط پایان نیز می گویند.

نوسان بار در ترانسفورماتور برق کمترمی باشد زیرا بار مستقیماً به PT متصل نیست. ولی نوسان بار در DT بیشتر می باشد چون بار مستقیماً متصل می باشد.

در PT ، تلفات مس و اتلاف آهن ثابت می باشد در حالیکه در مورد DT اتلاف آهن ثابت بوده و تلفات مس متغیر می باشد چون از تلفات مس به بار بستگی دارد و در توزیع نوسان بار بار ترانسفورماتور بیشتر است پس تلفات مس متفاوت بوده و ولتاژ ثابت می باشد در نتیجه اتلاف آهن نیز ثابت می باشد و همچنین اتلاف آهن به ولتاژ بستگی دارد.

PTهمیشه با بار کامل کار می کند یعنی ۹۰٪ تا ۱۰۰٪ ترانسفورماتور بارگیری می شود اما DT همیشه با بار کم کار می کند یعنی ۵۰٪ تا ۷۰٪ ترانسفورماتور بارگیری می شود.

بازده PT هنگامی که با بار کامل کار می کند زیاد می باشد اما DT با ۵۰٪ تا ۷۰٪ بار کار می کند و بازدهی آن زیاد می باشد.

چگالی شار در PT بسیار زیاد می باشد ولی چگالی شار در ترانسفورماتور توزیع کم می باشد.

در PT ، از شارژر شیر استفاده نمی شود در حالی که در DT از شارژر شیر استفاده می شود.

اندازه PT بسیار بزرگ می باشد ولی اندازه ترانسفورماتور توزیع نسبت به ترانسفورماتور قدرت کوچک تر می باشد.

هزینه PT بیشتر می باشد ولی هزینه ترانسفورماتور توزیع کمتر می باشد.

اتصال در PT در ستاره به دلتا یا دلتا به دلتا می باشد ولی اتصال در DT در دلتا به ستاره می باشد.

 

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت