هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

بررسی حالت های کارکرد ژنراتور

ژنراتورها حالت های کاری متفاوتی دارند بنابراین در ادامه قصد داریم به بررسی حالت های کارکرد ژنراتور بپردازیم.

دیزل ژنراتور های سنکرون میتوانند بصورت متصل به شبکه یا بصورت جزیره ای کار بکنند. در حالت جزیره ای ما ورودی برق شهر نداریم و بریکر برق شهر قطع میباشد.

در حالت جزیره ای، سیستم کنترلی ژنراتور (Deep sea) میباشد که سطح فرکانس و ولتاژ پست را کنترل میکند. در این حالت کنترلی سیستم بصورت voltage/Frequency خواهد بود.

وقتی بخواهیم ژنراتور ما با برق شبکه (۲۰کیلوولت) سنکرون بشود، کنترل ولتاژ و فرکانس این بار بر عهده ی شبکه میباشد. بنابراین در این حالت سوئیچ ما از حالتV/F به حالت P/Q تبدیل میشود.

P: توان اکتیو

Q: توان راکتیو

در این حالت با بسته شدن بریکر برق شهر،این برق شبکه است که تعیین کننده ولتاژ و فرکانس سیستم میباشد. اتصال ژنراتور ها به برق شهر باعث افزایش ولتاژ میشود. برای افزایش سطح کیفیت ولتاژ کارخانه یا مجتمع صنعتی که دستگاه های خطوط تولیدمان حساس هستند به کیفیت ولتاژ میتوانیم از مولد های تولید پراکنده (ژنراتور) استفاده کنیم.

روش های کنترلی ژنراتور

یکی از راه های کنترلی،کنترل توان اکتیو و راکتیو می باشد. ما با کنترل میزان سرعت و میزان جریان تحریک ژنراتور میتوانیم توان اکتیو و توان راکتیو تزریقی به شبکه را کنترل کنیم. در این حالت،سیستم تقسیم میزان توان اکتیو و راکتیو بین ژنراتور ها نیز فعال میشود.

۱- کنترل ولتاژ و فرکانس در ژنراتور های سنکرون

تنظیم فرکانس و ولتاژ در خود ژنراتور به ترتیب توسط گاورنر و AVR انجام میگیرد. ولی وقتی ما چند ژنراتور را بصورت سنکرون بکار میبریم نیاز به سیستم کنترلی اضافه داریم.این سیستم کنترلی وظیفه تقسیم توان اکتیو و راکتیو را بین ژنراتور های سنکرون شده بر عهده دارد.

ما خروجی کابل های ژنراتور را که تعداد و سایز آنها بر اساس اصول خاصی و با توجه به میزان جریانی که میتوانیم از ژنراتور بکشیم تعیین میشود را به یک بریکر فشار ضعیف که رنج جریانی بیشتری دارند میدهیم. این بریکر ها میتوانند بصورت کمپکت یا هوایی بر حسب جریان کشیده شده انتخاب کنیم.

پس ما خروجی هر ژنراتور را بعد از عبور دادن از یک بریکر به باسبار متصل میکنیم. بریکر های سنکرون سازی فاقد اینترلاک مکانیکی و الکتریکی بوده و باید بصورت آزادانه به باسبار متصل شوند.

قطع و وصل این بریکر ها خیلی مهم هستند و برد کنترلی ما این وظیفه را دارد که دستور قطع و وصل به موقع را به بریکر ها ارسال کند. و بعد از این بریکر ها ما با استفاده از یک ترانس،فشار ضعیف را به فشار متوسط(۲۰ کیلو ولت) تبدیل میکنیم این کار در فواصل طولانی انجام میگیرد،ما با این تبدیل سطح ولتاژ را بالا میبریم و سطح جریان کاهش میباید و سایز کابل ها نیز کاهش یافته و مقدار تلفات کوچک تر میشود.

۲- ژنراتور های استندبای (STAND BY)

ژنراتور های استندبای جهت تغذیه بار های ضروری هنگام قطع منبع اصلی بکار میروند. تعداد ژنراتور های استفاده شده باید بر طبق دیماند مورد نیازمان انتخاب شود. از طرفی این دستگاه به صورت بار متغیر برای انواع کاربری ها طراحی شده اند، بنابراین حداکثر کارکرد این ژنراتورها تا یک ساعت در روز می باشد.

خروجی ژنراتور های ما اکثرا بصورت فشار ضعیف میباشد و ما اگر بخواهیم عمل سنکروناسیون در فشار متوسط صورت گیرد باید از ترانسفورماتور جهت تبدیل فشار ضعیف به فشار متوسط استفاده کنیم.

در صورتی که ما در بخش تاسیسات کارخانمان به قابلیت اطمینان بالایی نیاز داشته باشیم میتوانیم از ژنراتور بصورت استندبای استفاده کنیم. ما ژنراتور های استندبای رو میتوانیم بصورت چنج  اور با برق شبکه استفاده کنیم.

سیستم چنج اور: قابلیت قطع و وصل کلید ها با فرمان الکتریکی و کنترل آنها بصورت هوشمند است.

در پست های برق داخلی میتوان از دو یا چند کنتاکتور، سکسیونر یا بریکر های موتوردار برای ساخت چنچ اور متوسط استفاده کرد.

۳- ژنراتور های پرایم(PRIME)

ژنراتور های پرایم جهت تغذیه بار های ضروری هنگام قطع منبع اصلی بکار میروند. وقتی قطعی برق شهر ما در طول شبانه روز به مدت چندین ساعت باشد ما میتوانیم در حدود ۷،۸ ساعت ژنراتور را زیر بار ببریم. این حالت کاری ژنراتور در حدود ۷۰% توان نامی دستگاه  میتواند زیر بار برود.

 

حال که حالت های کارکرد ژنراتور را بررسی کردیم میتوانیم دیزل ژنراتور با توان مورد نیاز خود را به راحتی تعیین و خریداری کنیم.

به شما پیشنهاد میکنم مقاله برندهای معروف موتور و آلترناتور در دیزل ژنراتورها را مطالعه کنید.

جهت مشاوره خرید ، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت