هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

ارت به روش گمانه

مطابق با استاندارد و مقررات ملی و به منظور جلوگیری از برق گرفتگی ، آسیب رسانی به تجهیزات استفاده از سیستم اتصال به زمین یا همان ارتینگ الزامی می باشد.

در دنیای امروز زمان، هزینه و قابلیت اجرای کار بسیار مورد توجه قرار گرفته بدین منظور اجرای ارت به روش گمانه جایگزین ارت سنتی شده است.

ارت به روش گمانه

مطالعه بیشتر : انواع سیستم های ارتینگ

مشکلات احداث چاه ارت به روش سنتی :

۱- زمان اجرای بسیار زیاد

۲- تخریب نظم شهری

۳- هزینه اقتصادی بسیار بالا که می توان با هزینه احداث یک حلقه چاه ارت سنتی حداقل ۳ حلقه چاه ارت بروش گمانه حفر کرد که همین امر سبب بالا رفتن قابلیت اطمینان ، اهم پایدار و رسیدن به نتیجه ایده آل می باشد.

۴- از بین رفتن ماهیت خاک

روش های حفاری و ارت به روش گمانه

گمانه زنی در واقع عمل ایجاد چاههایی در زمین با بکار گیری ابزار مختلف حفاری میباشد.گمانه ها ممکن است بصورت عمودی ، شیب دار یا افقی بوده که از آنها استفاده های مختلفی میگردد. همچون : نمونه برداری از مصالح زمین ، انجام آزمونهای برجا ،  بررسی شرایط هیدروژئولوژی ، ایجاد شبکه زهکشی و شمع ریزی برای پی .

بطور کلی دونوع فعالیت در حین انجام عمل گمانه زنی صورت میگیرد:

۱- حفر گمانه با پیشروی در زمین و نفوذ آن بمنظور رسیدن به هدف مشخص ( همچون سفره آبهای زیر زمین، لایه زمین شناسی معین ، تاقدیسهای نفتی یا گازی ، منابع انرژی زا زمین و …)

۲- نمونه برداری از مصالح زمین در اعماق مورد نظر جهت انجام آزمایشات مختلف و شناسایی خواص فیزیکی و مکانیکی لایه های خاک و سنگ

گمانه-زنی-و-نمونه-برداری-خاک

روش اجرایی به دو صورت استفاده از متریال سیم مسی و یا فولاد گالوانیزه گرم می باشد.

روش استفاده از متریال سیم مسی:

این روش بدین صورت میباشد که توسط دستگاه حفاری زمین به قطر ۱۰ سانتی متر به عمق ۶ الی ۷ متر حفاری می شود، سپس درون گمانه مطابق سیم مسی حلقه شده قرار می گیرد. و هم این امر سبب می شود در نهایت سطح تماس بین سیم مسی و سطح داخلی چاه به قطر ۱۰ سانتی متر برسد.

سپس درون گمانه با بنتونیت دوغاب شده با نسبت ۲ به ۱ آب پر می شود.

در این روش بدلیل از بین نرفتن ماهیت خاک ، سطح تماس بالا بین سیم مسی و گمانه ، سرعت اجرای بسیار بالا و صرفه جویی زیاد هزینه کاربردی می باشد.

روش استفاده از متریال فولاد گالوانیزه گرم:

روش استفاده از متریال فولاد گالوانیزه گرم بدین صورت میبادش که توسط دستگاه حفاری زمین به قطر ۱۰ سانتی متر به عمق ۶ الی ۷ متر حفاری می شود، سپس درون گمانه فولاد گالوانیزه گرم به همراه سیم فولادی گالوانیزه گرم درون گمانه قرار داده میشود. و هم این امر موجب می گردد نهایت سطح تماس بین فولاد و سطح داخلی چاه با قطر ۱۰ سانتی متر باشد.

سپس درون گمانه با بنتونیت دوغاب شده با نسبت ۲ به ۱ آب پر می شود.

در این روش بدلیل از بین نرفتن ماهیت خاک ، سطح تماس بالا بین فولاد گالوانیزه گرم ، غیر قابل سرقت بودن ، سرعت اجرای بالا و صرفه جویی بسیار در هزینه کاربردی می باشد.

مزایای احداث ارت به روش گمانه :

۱- سرعت اجرای کار بسیار زیاد

۲- هزینه اقتصادی بسیار پایین

۳- عدم آسیب به نظم شهری و جلوگیری از خطرات حفاری سنتی به علت قطر کم حفاری

جوش کدولد ، جوش احتراقی سیم به میله و میلگرد

بهترین اتصال بین سیم مسی با دیگر اجزا همچون جوش کدولد ، جوش احتراقی سیم به میله و میلگرد می باشد که بر اثر طوله زمان و فرسایش این اتصال برقرار بماند. زیرا  با استفاده از اتصالات دیگر در اثر فرسایش و عملیات اکسید شدن بین اتصالات جریان به درستی انتقال  نمی افتد. زیرا اکسید مانع از عبور جریان به طور مناسب می گردد و مقاومت بالا رفته  در نتیجه چاه ارت بازدهی لازم را ندارد و کل چاه ارت مقاومت بالایی  را نشان می دهدخواهد داد.

جوش احتراقی یا جوش کدولد در سیستم ارت

جوش احتراقی یا کدولد نوع خاصی از جوشکاری ارت میباشد که جهت ایجاد اتصال بین چند قطعه مسی یا اتصال قطعات مس با فلزات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . جوش احتراقی (cad weld) از مهم ترین انواع جوشکاری هایی میباشد که در سیستم ارتینگ ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های جوش کدولد یا جوش صفحه ارت یا جوش ارت

یکپارچه شدن قطعات مورد اتصال

محل اتصال سیم یا تسمه ارت به صفحه از آسیب پذیرترین قسمت های چاه میباشد که بیشتر از بخش های دیگر مورد خوردگی قرار می گیرد. درنتیجه با استفاده از جوش صفحه ارت یا جوش کدولد سیم و صفحه به صورت یک بخش یکپارچه در می آیند.

ضخامت زیاد جوش ارت

هرچه میزان ضخامت قسمت جوش داده شده بیشتر باشد استحکام مکانیکی بالاتر می رود و همین امر سبب می گردد در محل جوش ارت مقاومت الکتریکی ایجاد نشده و قطعه ارت نسبت به رطوبت نفوذ ناپذیر باشد. در نتیجه سیم و صفحه ارت در مقابل خوردگی مقاوم باشند.

ایجاد سطح تماس زیاد

در صورتیکه جوش احتراقی یا جوش کدولد به خوبی در محل اتصال سیم و صفحه ارت استفاده گردد سطح تماس زیادی ایجاد می شود که انتقال مطلوب جریان های اتصال کوتاه را امکان پذیر می سازد. در واقع ولتاژ های اضافی تولید شده از وسایل الکترونیکی به سیم ارت و نهایتا از طریق جوش اتصال دهنده به صفحه ارت و زمین منتقل می شود.

عدم ایجاد تغییر در خواص متالوژیک قطعات

یکی از ویژگی های این جوش میتوان به این موضوع اشاره کرد  که با استفاده از آن خواص متالوژیک قطعات تغییر نمی کند. درنتیجه به راحتی می توان از این جوش برای اتصال قطعات مختلف همچون سیم و صفحه مسی به یکدیگر بدون نگرانی از خوردگی استفاده نمود.

سرعت و سهولت انجام جوش کدولد

از آنجا که اجرای ارت در مراحل اولیه ساختمان سازی صورت میگیرد و معمولا در این مراحل دسترسی به برق مشکل میباشد. بنابراین این نوع جوش قابل استفاده می باشد.

مراحل عملی ارت به روش گمانه

مرحله اول : آماده سازی متریال مسی با جوش کدولد ارت به روش گمانه

مرحله دوم : حفاری چاه ارت به روش گمانه

مرحله سوم :قرار دادن متریال مسی در ارت به روش گمانه

مرحله چهارم : پر کردن چاه با بنتونیت ارت به روش گمانه

مطالعه بیشتر : چاه ارت و تجهیزات آن

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

یک دیدگاه در ارت به روش گمانه

  1. سعید says:

    حلقه کردن هادی مسی به این شکل موجب ایجاد خاصیت سلفی و افرایش راکتانس الکترود میشه و در جریان های خطا با فرکانس قدرت ازخودش امپدانس نشان خواهد داد،در هیچ استانداردی چنین چیزی پیدا نخواهید کرد کاملا ابداعی هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت