هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

چاه ارت و تجهیزات آن

چاه ارت در واقع چاله ای است که به صورت عمقی در زمین حفر می گردد تا جایی که به قسمتی از خاک برسیم که رطوبت نسبی داشته باشد. درون چاه صفحه مسی قرار می دهند که به وسیله ی سیم مسی به تست باکس متصل شده و از این طریق به همه دستگاه های الکتریکی  ساختمان متصل می شود .

به این طریق نوسانات و ولتاژ اضافی که ممکن است خطرناک باشد، با  استفاده از چاه ارت به زمین منتقل شده و خطرات ناشی از برق گرفتگی از بین میرود.

ولی قبل از اقدام به هر کاری بهتر است ابتدا با مفهوم چاه ارت تجهیزات آن بیشتر آشنا شویم. و در این مقاله قصد داریم شما را با انواع چاه ارت و تجهیزات آن بیشتر آشنا کنیم.

قیمت اجزای چاه ارت

وقتی صحبت از تجهیزات چاه ارت میشود منظور تمامی تجهیزات ، لوازم و ابزار آلاتی میباشد که برای حفر چاه ارت و اجرای سیستم ارتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که در هنگام تهیه این لوازم بهترین و مرغوب ترین اجناس را انتخاب نمایید ؛ قطعاً کیفیت آن‌ها بالاتر وبه تبع آن هزینه بیشتری را بایستی پرداخت نمایید.

بهترین متریالی که جهت تجهیزات چاه ارت استفاده می‌شود فلز مس بوده که به هر اندازه‌ای که خلوص فلز مس بیشتر باشد، کیفیت بهتری داشته و به مراتب از قیمت بیشتری هم برخوردار میباشد.

تجهیزات بکار رفته در چاه ارت مختلف بوده و هر کدام وطیفه خاصی را برعهده دارند، بنابراین نمیتوان قیمت واحد یا یکسانی برای چاه ارت تعیین نمود.

نمای چاه ارت
نمای چاه ارت

نقش چاه ارت

سیستم ارتینگ یا چاه‌های ارت یکی از ضروریات هر مجموعه میباشد.

سیستم ارت موجب کاهش خطرات جریان برق می‌شود. اگر شما از سیستم ارت استفاده بنمایید قطعاً از جان انسان‌ها محافظت کرده و همچنین با رعایت نکات ایمنی، ارتینگ موجب حفظ وسایل برقی و تجهیزات الکتریکی و جلوگیری از خرابی آنها، حذف کردن ولتاژهای مازاد، جلوگیری از ولتاژ تماس، و در نتیجه موجب شرایط ایده‌آل کار می‌گردد.

در واقع نقش چاه ارت، انتقال شدت جریان به زمین می‌باشد. در این نوع سیستم‌ها، ولتاژ الکتریسیته توسط دو سیم مسی به صفحه موجود در چاه انتقال داده میشود.

چاه ارت
چاه ارت

مزایا چاه ارت

  • حذف نمودن ولتاژهای اضافی
  • ایمن سازی پست‌های برق
  • حفاظت از جان انسانها
  • حذف اضافه ولتاژ
  • حذف اثرات صاعقه
  • فراهم نمودن شرایطی امن برای کارگران و زندگی
  • حفاظت از تجهیزات الکترونیکی
  • جلوگیری از خرابی دستگاه‌ها

نوشته های مشابه

انتخاب محل چاه ارت

محل چاه ارت باید به‌ گونه‌ای انتخاب گردد که رطوبت کافی درون چاله وجود داشته باشد، تا انتقال ولتاژ اضافی نیز به شکل عالی انجام گردد.

حتماً باید چاه را در مکان‌هایی که رطوبت‌های دائمی دارند، حفر شود. در  یکی از بهترین مکان‌ها در باغچه‌ها، فضای سبز، زمین چمن‌ها، پارک‌ها می‌باشند.

یکی دیگر از مواردی که حتما باید به آن دقت شود عمق چاه ارت میباشد. عمق چاه ارت به محل و شدت ولتاژ عبوری بستگی دارد. گاهی اوقات به دلیل عدم توجه به عمق چاه آن چاه کاملا بی فایده میشود.

چاه‌های ارت بهتر است در زمین‌های خاکی کشاورزی و رسی حفر گردند و سعی نمایید عمق آنها کم باشد و اگر قصد دارید که چاه را در زمین‌های شنی و سنگلاخ که مقاومت آنها بیشتر است حفر کنید باید عمق حفاری را نیز بیشتر در نظر بگیرید..

چاه ارت و تجهیزات آن

از جمله انواع تجهیزاتی که باید در چاه ارت مورد استفاده قرار گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ژل کاهنده

ماده است با ضریب هدایتی بالا که مقاومت زمین را کاهش داده، و همچنین کارایی سیتم چاه ارت را بالا برده و موجب  بهبود عملکرد در چاه ارت شود.

میله برق گیر

جنس میله برق گیر فلز بوده و معمولا این میله در بالاترین نقطه از ساختمان‌ها و یا جاهایی که فشارقوی وجود دارد نصب می‌شود. هدف از تعبیه آن در بالاترین نقطه ممکن دفع آسیب‌های احتمالی حاصل از برخورد صاعقه ، رعد و برق به سیستم چاه ارت می‌باشد.

یونولیت

یونولیت به دلیل داشتن مواد پلی استایرنی(چگالی سیار کم و جنس پلیمر سفید)، خاصیت عایق بودن دارد.

جوش

قطعه‌ای جهت اتصال دادن سیم مسی به صفحه مسی

کلمپ

کلمپ یکی از تجهیزات مهم در سیستم ارتینگ بوده و دارای نمره‌های مختلفی میباشد.

بست سیم

جهت محکم کردن سیم‌ها به صفحه مسی به کار می‌روند.

چاه ارت و تجهیزات آن
چاه ارت و تجهیزات آن

مقاومت چاه ارت

بحث مقاومت چاه ارت یکی از موضوعات بسیار مهم است. همواره باید به این نکته دقت کرد که چاه ارت حفر شده ریزش نداشته باشد. در نتیجه اگر قصد حفر چاه ارت را در مکان‌های کشاورزی و دارای خاک سست دارید، از حفر چاه‌های عمیق خودداری نمایید. البته دقت کنید حفر سطحی هم به این معنا نیست که چاه شما در سطح زمین باشد.

انواع چاه ارت

چاه ارت دارای انواع متنوعی بوده که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.  که بنا به موقعیت و کاربردشان نوع عای مختلفی حفر میگردند. مثلا در بعضی از زمین‌ها امکان حفر بالایی ندارند و بعضی از آن‌ها با توجه به شرایط و جنس خاک می‌توان چاه‌های عمیق‌تری را حفر نمود.

چاه ارت عمقی

این روش یکی از روش های معمول و روتین حفر چاه ارت میباشد. همانطور که از نامش مشخص است در بخش‌های عمقی زمین کاربرد دارد چون با توجه به ویژگی خاصی که این مناطق دارند نیاز به حفر چاه با عمق بالاتری است.

بهترین مکان جهت حفر چاه عمق مکان هایی با رطوبت است. همچون باغچه‌ها، فضای سبز و نزدیک به سطح دریا که ارجعیت بیشتری دارند.

چاه ارت سطحی

زمانی که امکان حفر چاه عمیق وجود نداشته باشد از چاه ارت سطحی استفاده میگردد. در این روش سیستم ارت در سطح زمین و یا در عمق حدود ۸۰ سانتی‌متر اجرا میشود.

چاه ارت حلقه‌ای

در مناطقی که میزان مقاومت خاک بالا بوده و امکان رسیدن به اهماژ کم تراز یک اهم با استفاده ازیک چاه ممکن نباشد از چاه ارت حلقه‌ای با بیشتر از یک چاه انجام میگردد. و تعداد گودال‌هایی که برای چاه ارت مورد نیاز است بستگی به میزان مقاومت آن نصب و تعیین میگردند.

چاه ارت میله‌ای

سیستم ارت میله‌ای در مکان هایی بکار می‌رود که حفر چاه ممکن نبوده. در جریان ناخواسته برق به زمین و منبع‌های هوایی، راه آهن، و دکل‌های برق و مخابرات و خطرات برق گرفتگی و خسارت‌های احتمالی دیگر از میله ارت در سایز و اندازه‌های متفاوت استفاده میشود.

چاه ارت میله‌ای
چاه ارت میله‌ای

حال که با چاه ارت و تجهیزات آن بیشتر آشنا شدید وقت آن است با کارشناسان دیزل صنعت تماس گرفته و جهت راه اندازی چاه ارت مشاوره دریافت کنید.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

 

 

یک دیدگاه در چاه ارت و تجهیزات آن

  1. پینگ بک: ملزومات و شرایط ارتینگ دیزل ژنراتور‌ - دیزل صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت