هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

شینه کشی چیست؟

قبل از دانستن مفهوم شینه کشی بهتر است با شینه و مزیت های استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

شینه یک قطعه مکعبی شکل است که جنس آن از مس و آلومینیوم می باشد.

این قطعه برای هدایت حریان الکتریکی در داخل تابلوهای برق استفاده می شود. شینه به باس بار هم معروف است.

شینه کشی

مزیت استفاده از شینه:

شینه بجای کابل استفاده می کنیم. شینه نسبت به کابل از زیبایی خاصی برخوردار است و دارای انشعاب گیری راحت تری نسبت به کابل بوده و همچنین استحکام بیشتری دارد. عیب یابی شینه نسبت به کابل سریعتر است و براحتی میشود تعویض گردد. همچنین شینه ها هدایت الکتریکی بهتری نسبت به کابل دارد.

کاربرد استفاده از شینه:

همانطور که در بالا به آن اشاره شد از شینه در داخل تابلوهای برق استفاده میشود. در ضمن جریان عبوری از شینه های تابلو باید از جریان نامی کلید تغذیه تجهیزات بالا باشد.

ما برای انتقال انرژی دیزل ژنراتور ها به مصرف کننده ها از شینه استفاده میکنیم. در کل کاربرد شینه جمع کردن انرژی و پخش آن به مصرف کننده های واحد صنعتی میباشد.

شینه

انواع شینه :

شینه ها به انواع مسی و آلومینیومی تقسیم بندی میشوند که هر کدام مزیت و معایبی دارند. بر فرض مثال استقامت استاتیکی آلومینیوم بیشتر از مس است و تحمل دینامیکی هر کدام یکسان است. تحمل حرارتی آلومینیوم کمتر از مس است.

انتخاب نوع شینه:

برای انتخاب نوع شینه چند پارامتر را باید در نظر بگیریم. وزن شینه، قابلیت هدایت، دمای ذوب باید جز پارامترهایی باشند که بر اساس نیازمان در انجام پروژه به آنها موقع انتخاب شینه باید توجه داشته باشیم.

شینه های مسی از استاندارد VDE0201 و شینه های آلومینیومی از استاندارد VDE0202 استفاده میکنند.

سطح مقطع شینه های داخل تابلوهای برق براساس حداکثر شدت جریان مورد نیاز و با کمک جدول جریان مجاز سیم ها به دست می آید.

شینه کشی:

در ساخت تابلو های برق که دارای جریان بالا میباشند، شینه کشی انجام میشود فرض کنید کلید کمپکت با جریان نامی ۲۵۰ آمپر داریم و میخواهیم آن را به ترمینال وصل کنیم و یا به کلید دیگری ارتباط دهیم.

برای این کار ما باید کابل سایز ۷۰ تا ۹۵ میلی متر را برای سیم کشی استفاده کنیم. ولی مشکل اینجاست که کابل ۹۵ بسیار قطور است و در داخل تابلو برق که سیم ها دارای مسیرهای کوتاهی میباشند فرم دادن کابل غیر ممکن است. برای ارتباط و اتصال بین فیدرها باید از شینه های مسی استفاده کرد.

زیرا بعد ار نصب، کاملا ثابت هستند و فرم آنها مثل کابل در اثر گرما عوض نمی شوند و در محل نصب خود ثابت می مانند.

چه بسا در جریان های بالاتر مثلا ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ آمپر کار کردن با کابل غیر ممکن است. پس اغلب جریان بالاتر از ۱۶۰ آمپر نیاز به شینه بندی دارد.

جریان مجاز باسبار که برای انشعاب دادن به لوازم دیگر انتخاب میشود باید حدودا ۱.۵ برابر جریان کلید اصلی باشد. علت این است که لذا روی باسبار معمولا تعداد سوراخ های زیادی برای انشعاب و اتصال به دیگز شمش ها ایجاد میشود. بنابراین سوراخ کاری باعث کم شدن سطح مقطع شمش می گردد.

فاصله بین دو فاز غیر هم نام با مقدار ولتاژ شینه رابطه مستقیم دارد. فاصله کمتر باعث ایجاد و قوس الکتریکی، آرک میشود.

فاصله مجاز بین فازها باید با ولتاژ هر فاز متناسب باشد و این فاصله حدودا به ازای هر یک کیلو ولت، یک سانتی متر میباشد.

 

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی کلید فشار ضعیف با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت