برق گیر چیست؟

برقگیر وسیله است که کار آن حفاظت از تجهیزات در مقابل  ولتاژهای اضافه که معمولا در زمان کلید زنی یا ولتاژ صاعقه پدید می آید میباشد.

یکی از مواردی که در انتخاب و نصب برقگیر ها باید رعایت گردد حداقل ولتاژ تجهیزات و محل نصب آنها است.

ولتاژ الکتریکی برق گیر ها متناسب با بیشینه ولتاژی است که در فرکانس ۵۰ هرتز شبکه ممکن است پیدا گردد، انتخاب میشود. این ولتاژ نباید از ۱-۱۵ تا ۱-۲۵ برابر ولتاژ نامی شبکه کمتر باشد.

برق گیر ها را باید در نزدیک ترین نقطه به تجهیزات که می خواهیم حفاظت گردند نصب کنیم.

در زمان محاسبه برقگیر ها باید بدترین و نامساعد ترین حالت ممکن را  در مواقع اتصال کوتاه شدن یک فاز و یا بالا رفتن ولتاژ یک فاز نسبت به زمین پیش می آید در نظر گرفت.

انواع برقگیر :

برق گیر جرقه ای :

برق گیر جرقه ای مابین سیم انتقال انرژی و زمین بسته می شود. این نوع برقگیر از دو گلوله در فاصله ای محاسبه شده که به محض رسیدن موج سیار فشار قوی به نقطه ای که برق گیر قرار دارد تشکیل شده است .بین این دو گلوله جرقه میزند و بار الکتریکی به زمین هدایت می گردد و بدین ترتیب تخلیه بار میشود.

یکی از معایب بزرگ این نوع برقگیر تاخیر بسیار زیاد در ایجاد جرقه است(تخلیه الکتریکی) میباشد. مدت زمان لازم برای آماده سازی جرقه کامل بین دو الکترود در حدود ۳ – ۱۰ تا ۸ – ۱۰ ثانیه طول میکشد.

برق گیر بافنتیل(مقاومت های غیر خطی):

این نوع برقگیر در مواقع کار عادی شبکه هیچ گونه جریانی از آن عبور نمی کند و در مواقع اضافه ولتاژ بصورت هادی در آمده و عمل تخلیه الکتریکی را انجام میدهد . بعد از رفع اضافه ولتاژ به صورت عادی در آمده و بکارش ادامه می دهد.

مقاومت متغیر برق گیر بافنتیل را طوری انتخاب میکنند که افت ولتاژ دو سر برق گیر از ولتاژ نامی شبکه کمتر نگردد.

نوشته های مشابه

 برقگیر لوله ای:

این نوع برقگیر در مقایسه با نوع جرقه ای زمان بسیار کمتری در تخلیه الکتریک دارد. در واقع نحوه عملکرد این نوع برق گیر ها بدین صورت است که جریان هدایت شونده ناشی از تخلیه الکتریکی پس از یک یا چند نیمه موج فرکانس در اثر گازی که خود برق گیر تولید میکند از بین میرود و از این رو میتوان آنرا برق گیر نوع جرقه خاموش کننده نام برد.

برق گیر آرماتور :

معمولا جهت حفاظت ترانسفورماتور ها در مقابل اختلاف سطح زیاد طول مقره های عبوری ترانسفورماتور (بوشینگ ها) از دو میله فلزی شاخکی در دو سر ایزولاتور نصب میشود، اختلاف سطح را بطور مصنوعی مقداری کوتاه تر می کنند. فاصله هوایی دو الکترو باید طوری باشد که اگر ولتاژ دو سر ایزولاتور به اندازه ۱.۵ تا ۲ برابر ولتاژ نرمال ترانسفورماتور برسد این الکترود هیچگونه تخلیه الکتریکی حاصل نشود این برق گیر ها عملا جهت حفاظت بوشینگ های ترانسفورماتور استفاده میگردد. زیرا در صورت نبودن این شاخک ها تخلیه الکتریکی ناچارا از روی مقره ها صورت گرفته و باعث شکستن و از بین رفتن لعاب مقره ها(بوشینگ ها) میشود.

تست برقگیر ها:

مهم ترین تستی که در محل پست بر روی برق گیر ها انجام می گردد ،تست عایقی  آن است. بدین جهت عایقی نقطه اولیه برق گیر را نسبت به زمین بررسی میکنند. در نتیجه میزان عایقی انتهای برق گیر (پایه ها) را بررسی میکنند. در نظر داشته باشید، در زمان تست لازم است که اتصالات آن باز شده باشد.

برای تست کنتور های برق گیر با شارژ خازنی میتوان ولتاژ لحظه ای را ایجاد کرده تا عملکرد آن را بررسی کنید. برای اینکار می توان از خازن های ولتاژ متناوب یا ولتاژ مستقیم استفاده کرد و پس از شارژ ،آنرا به دو سر کنتور زده و تست نمود.

 

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

یک دیدگاه در برق گیر چیست؟

  1. پینگ بک: معرفی و آشنایی با انواع برقگیر | دیزل صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت