هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

حذف هارمونیک در سیستم های قدرت (روش های متعادل سازی بار )

با توجه به مطالب بیان شده در مقاله حذف هارمونیک در سیستم های قدرت (روش های مختلف مدل سازی)  ،با پیشرفت روز افزون تعداد بارهایی که در شبکه وجود دارد و هارمونیک بالایی که این تعداد بارهای غیر خطی به شبکه وارد می کنند،به بررسی و انواع مدل سازی برای بار های غیر خطی پرداخته شد.

مطالعه بیشتر: حذف هارمونیک در سیستم های قدرت (روش های مختلف مدل سازی)

در این مقاله نیز با دانستن انواع مختلف مدل سازی بار ها جهت متعادل سازی بار، برای حذف هارمونیک در سیستم های قدرت که تولید شده توسط انواع بارهای غیر خطی شبکه جهت بهره برداری  مناسب و برنامه ریزی و طراحی سیستم های قدرت، پرداخته خواهد شد.

روش های متعادل سازی بار

۱- متعادل سازی بار با استفاده از فیلترهای اکتیو

فیلترهای اکتیو در شبکه های توزیع نامتعادل برای متعادل سازی بار، بهبود ضریب توان و حذف هماهنگ های جریان و ولتاژ به کارمی رود .

با افزایش بارهای غیرخطی و استفاده فراوان از ادوات الکترونیک قدرت و شناخته شدن اثرات مربوط به جریان و ولتاژهای هارمونیکی لزوم استفاده از وسایلی که از جاری شدن این هارمونیک ها به سیستم قدرت جلوگیری به عمل آورند بیشتر احساس می شود.

برای از بین بردن هارمونیک ها L-C در سیستم های قدرت به طور سنتی از فیلترهای پسیو استفاده می شود اما این فیلترها دارای عیوبی مانند ایجاد تشدید سری یا موازی با امپدانس سیستم، ثابت بودن مشخصه آن ها و غیره هستند.

برای رفع این عیوب از فیلترهای اکتیو استفاده می شود. یکی از انواع فیلترهای اکتیو، فیلتر اکتیو سری بوده که این نوع از فیلترها مانند منبع ولتاژ کنترل شده که با بار غیرخطی به صورت سری هستند، عمل کرده و ولتاژ هارمونیکی مورد نیاز را به سیستم تزریق میکنند.

فیلتر اکتیو متصل به شبکه

۲- زمین کردن سیم نول در طول شبکه

یکی از روش هایی که بدون درنظر گرفتن آنالیز رفتار تصادفی بار ذاتاً باعث کاهش تلفات در شبکه های توزیع می گردد زمین کردن سیم نول در طول شبکه است.
این روش هیچ گاه به تنهایی مورد استفاده قرار نمیگیرد اما در کنار روش های قدیمی که تا حدودی شبکه را متعادل میکند به عنوان تعدیل دهنده تلفات استفاده می شود.

به نوعی می توان گفت از اتصال جریان به نقطه ستاره مثلث جلوگیری و از تشدید افت ولتاژ و یا ازدیاد تلفات جلوگیری می کند.

۳- روش های نوین

با توجه به نامرتب بودن بارها و غیرقابل پیش بینی بودن آن، هیچ گاه الگوی واقعی از تک تک بارها نخواهیم داشت و همچنین این الگوهای تقریبی موجود با خطوط مشترکین جدید کاملاً به هم ریخته و غیرقابل استفاده میباشند.

در روش های گفته شده یا با استفاده از اطلاعات قدیم تا حدودی شبکه را متعادل می گردند یا با ترفندهایی عملاً جریان در ورودی ترانس صفر و یا کمینه می کردند و توازن و متعادل سازی بار تا حدودی انجام می گرفت.
در روش های نوین با استفاده از تجهیزات جدید این قابلیت را به ما میدهند که با بیشترین تغییرات و تداخل در مشترکین، شبکه ای متعادل داشته باشیم.

برخی از روش های عبارت اند از استفاده از ۸ ترانس تک فاز بجای ترانس توزیع زیگزاگ به گونه ای که ترانس ۹ و ۴ فاز a و ترانس های ۸ و ۵ فاز b و ترانس های ۷ و ۳ فاز c را تشکیل می دهند و ۲ ترانس ها ۶ و ۲ با توجه به کمبودهای موجود و افت ولتاژ با الگوریتم مناسب جهت تأمین ۲ فازی که بیشترین افت رادارند، می شتابند.
اما استفاده از STATCOM و DVR می تواند با اضافه شدن به ساختار موجود شبکه های توزیع این نقیصه را برطرف کنند و انعطاف پذیری و انطباق پذیری بیشتری با ساختار موجود در سیستم های توزیع دارد.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت