انواع دود خروجی از اگزوز دیزل ژنراتور و علت های آن

دود سیاه:

دلایل رایج دود سیاه ناشی از دیزل ژنراتور چیست؟

اگر موتور قادر به احتراق موثر سوخت نباشد، دود سیاه نشان می‌دهد که سوخت/هوای سیلندر در مقایسه با مقدار هوا بسیار غنی از سوخت است، سوخت به طور کامل نمی‌سوزد و در نهایت چه چیزی از سیلندر می‌آید. اگزوز دود سیاه است – سیاهی که در دود می بینید دوده است.

پاک کننده هوا کثیف، توربوشارژ معیوب، محدودیت در سیستم القایی

اگر موتور از فیلتر هوای خود هوای کافی دریافت نکند، به دلیل محدودیت زیاد، اکسیژن کافی در سیلندرهای موتور وجود نخواهد داشت. این منجر به سوخت نسوخته می شود. بررسی کنید فیلتر هوای خود فاقد محدودیت است و آن را تعویض کنید. همچنین تمام لوله های خود را به موتور برای انسداد بررسی کنید.

باز بودن انژکتورها، فاصله سوپاپ نادرست، زمان بندی نادرست

مشکل انژکتور، مشکل زمان‌بندی یا فاصله‌های نادرست دریچه، همگی می‌توانند باعث ایجاد دود سیاه شوند. انژکتورهای موتور سوخت را به صورت ذرات بسیار ریز به داخل سیلندرهای موتور می پاشند. این ذرات کوچک سوخت، اکسیژن را پیدا کرده و به راحتی می‌سوزند. اگر انژکتور ایراد داشته باشد، ممکن است نتواند به راحتی به خوبی احتراق کند. ممکن است ناشی از کیفیت پایین سوخت، گرفتگی انژکتورها یا رسوبات گوگرد باشد. در این حالت تمام انژکتورهای موتور احتمالاً تحت تأثیر قرار می گیرند. شما باید با یک مهندس ماهر تماس بگیرید تا انژکتورهای شما را بررسی کند.

اگر سوپاپ ها یا فاصله های سوپاپ درست نباشند، این امر همچنین باعث ایجاد مشکلات احتراق در محفظه می شود که منجر به دود سیاه می شود.

کربن بیش از حد در فضاهای احتراق و اگزوز ایجاد می شود

در موتورهای خیلی قدیمی یا موتورهایی که با سوخت ضعیف کار می کنند رایج است. اگر مشکلات دیگری باعث ایجاد دود سیاه شده و حل شده است، ممکن است این یکی برای تمیز کردن سیستم نیاز به توجه بیشتری داشته باشد. اغلب می توان آن را با کارکردن موتور روی بار زیاد برای مدتی رفع کرد تا کربن اضافی بسوزد.

فشرده سازی سیلندر کم

اغلب ناشی از قطعات فرسوده است، اما می تواند به دلیل چسبیدن رینگ های پیستون نیز ایجاد شود. این نشانه آن است که زمان آن فرا رسیده است که تعمیرات بالقوه قابل توجهی روی موتور انجام داده و آن را به حالت خوب برگردانیم.

سوخت بی کیفیت

سوخت بی کیفیت دلیل بسیاری از مشکلات است. اگر گوگرد زیاد باشد، می تواند انژکتورها را مسدود کرده و به موتور آسیب برساند. اغلب سوخت بی کیفیت دارای محتوای آب بالایی است که در ابتدا منجر به دود سفید از موتور می شود، اما این آب می تواند به انژکتورها و سایر اجزا آسیب برساند و منجر به دود سیاه شود.

نوشته های مشابه

دود سفید:

چه چیزی باعث دود سفید موتور دیزل می شود؟

دود سفید موتور دیزل معمولاً به معنای ورود سوخت نسوخته، مایع خنک کننده یا روغن به محفظه احتراق است. بیایید کمی عمیق تر توضیح بدیم:

انژکتورهای سوخت معیوب

انژکتورهای سوخت معیوب مقصر اصلی دود سفید ناشی از گازوئیل هستند و اغلب اولین چیزی هستند که یک تکنسین دیزل بررسی می کند. برای کمک به درک دلیل، نحوه کار موتورهای دیزلی را توضیح خواهیم داد. سیلندرهای موتور دیزل حاوی محفظه‌های احتراق هستند که از یک فرآیند چهار زمانه برای تامین انرژی خودروی دیزلی پیروی می‌کنند:

دریچه های ورودی باز می شوند تا هوای تازه وارد شود و پیستون ها را به سمت پایین هدایت کند.

با بازگشت پیستون ها به سمت بالا، دریچه های ورودی بسته می شوند و هوا فشرده می شود و دما و فشار در محفظه افزایش می یابد.

انژکتور سوخت یک نسخه اتمیزه شده از سوخت را به هوای تحت فشار وارد می کند و باعث احتراق خود به خودی می شود که سوخت را می سوزاند. سیال پرانرژی سپس پیستون ها را به سمت پایین وادار می کند و انرژی سیال به انرژی مکانیکی تبدیل می شود.

اینرسی در محفظه احتراق، پیستون را به سمت بالا هدایت می کند. دریچه های اگزوز باز می شوند و هر گونه سوخت سوخته باقی مانده را خارج می کنند.

همانطور که می بینید انژکتور سوخت باید در زمان مناسب مقدار مناسب سوخت را آزاد کند. در غیر این صورت، گازوئیل خام ممکن است از داخل محفظه احتراق عبور کند و از جریان اگزوز خارج شود و باعث ایجاد دود سفید شود.

نشت مایع خنک کننده

هنگامی که مایع خنک کننده به محفظه احتراق نشت می کند، با سوخت سوخته از اگزوز خارج می شود و باعث ایجاد دود سفید و گاهی بوی شیرین می شود.

هنگامی که صحبت از نشت مایع خنک کننده می شود، واشرهای سر ترک خورده متخلفان رایج هستند. واشر سر بین سرسیلندر (جزئی در بالای سیلندرها که دریچه های ورودی و خروجی را در خود جای می دهد) و بلوک موتور (ساختاری که سیلندرها را در خود جای داده است) قرار می گیرد.

این به عنوان مهر و موم هوا بین دو جزء عمل می کند و به گردش مایع خنک کننده از بالا به پایین موتور کمک می کند. اگر واشر سر در امتداد مسیر مایع خنک کننده ترک بخورد، مایع می تواند به داخل سیلندر و محفظه احتراق نشت کند، جایی که از اگزوز خارج شده و دود سفید ایجاد می کند.

مایع خنک کننده همچنین می تواند از طریق سر سیلندر یا بلوک موتور ترک خورده به قسمت داخلی موتور نشت کند. با وجود این، باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید. نشت مایع خنک کننده می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.

مسائل نفتی

نشت روغن همچنین می تواند باعث ایجاد دود سفید از اگزوز دیزل شود. روغن می‌تواند از طریق قطعات آسیب‌دیده مانند مهر و موم سوپاپ، رینگ‌های پیستون و واشر به محفظه احتراق نفوذ کند. همانطور که ممکن است حدس بزنید، روغن از اگزوز خارج می شود و دود سفید ایجاد می کند.

اما دود سفید کمترین نگرانی شماست. روغن قطعات متحرک را روغن کاری می کند تا عملکرد صاف را حفظ کند. اگر نشت به موقع برطرف نشود، قطعات مهم موتور خراب می شوند و مشکلات بزرگتری ایجاد می کنند.


فروش دیزل ژنراتور در انواع برندهای معتبر در مجموعه دیزل ژنراتور


دود آبی:

دلایل رایج دود آبی اگزوز

دود آبی اگزوز موتور دیزل معمولاً نشان می دهد که موتور در حال سوختن روغن است. در اینجا دلایل رایج، علائم و مراحل عیب یابی آورده شده است

اجزای موتور فرسوده:

رینگ‌های پیستون: رینگ‌های پیستون فرسوده یا آسیب‌دیده می‌توانند اجازه دهند روغن به داخل محفظه احتراق نفوذ کند.

راهنمای سوپاپ / مهر و موم: فرسوده راهنماهای سوپاپ یا آب بند نیز می تواند منجر به ورود روغن به محفظه احتراق شود.

مشکلات توربوشارژر:

اگر موتور مجهز به توربوشارژر باشد، خرابی توربو می تواند روغن به داخل ورودی نشت کند و در نتیجه دود آبی ایجاد شود.

روغن موتور پر شده:

روغن اضافی می تواند منجر به افزایش فشار در میل لنگ شود و باعث هل دادن روغن به داخل محفظه احتراق شود.

اجزای فرسوده موتور:

رینگ های پیستون فرسوده، دیواره سیلندر یا مهر و موم سوپاپ ها می توانند اجازه دهند روغن موتور وارد محفظه احتراق شود و منجر به دود آبی شود.

نشت روغن:

نشت روغن خارجی که به سیستم اگزوز راه پیدا می کند نیز می تواند دود آبی ایجاد کند.

علائمی که باید به دنبال آنها باشید

– دود آبی ممتد در هنگام بیکاری یا شتاب گیری.

– افزایش مصرف روغن (که با پر کردن مکرر روغن مشخص شده است).

– موتور بد احتراق یا کار خشن.

– از دست دادن قدرت یا عملکرد.

– صداهای غیرمعمول موتور (تیک تیک یا ضربه زدن).

مراحل عیب یابی

  1. بررسی سطح روغن موتور: مطمئن شوید که سطح روغن در محدوده توصیه شده است. اگر بیش از حد پر شد، روغن اضافی را تخلیه کنید.
  2. بررسی نشت روغن: به دنبال علائم نشت روغن در اطراف موتور، به خصوص در نزدیکی توربوشارژر و درپوش سوپاپ ها باشید.
  3. انجام تست فشرده سازی: این می تواند به تعیین اینکه آیا رینگ های پیستون یا دیواره های سیلندر فرسوده شده اند یا خیر کمک کند.
  4. توربوشارژر را بررسی کنید: توربو را برای علائم نشت روغن بررسی کنید. اگر معیوب باشد، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.

اگر مشکوک به آسیب قابل توجه داخلی موتور هستید یا اگر دود آبی پس از عیب یابی اولیه باقی ماند، بهتر است با یک مکانیک خبره مشورت کنید. آنها می توانند عیب یابی و تعمیرات دقیق تری را انجام دهند، به خصوص اگر شامل اجزای داخلی مانند رینگ پیستون یا توربوشارژر باشد. نادیده گرفتن این علائم می تواند به مرور زمان منجر به آسیب شدید موتور شود.

جهت مشاوره خرید ، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت