ژنراتور برق چیست؟

ژنراتور برق دستگاهی است که نیروی الکتریسیته و برق تولید کرده و با این کار از قطع فعالیت های یا اختلال در عملیات کاری پیشگیری میکند. انتخاب بهترین ژنراتور برق چه برای مصارف خانگی و  چه صنعتی کاری پیچیده بوده و نیاز به عملیات محاسباتی دقیقی دارد. و باید توسط کارشناس مربوطه انجام شود تا با صرف معقول ترین هزینه، بیشترین کارایی عاید مصرف کننده شود. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم با ارائه اطلاعات در مورد ژنراتور شما را بطور کامل با این محصول آشنا کنیم تا بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

دیزل صنعت ارائه دهنده انواع دیزل ژنراتور با برندهای معتبر

انواع ژنراتور

موتور ژنراتور از لحاظ سوخت مصرفی به دسته های زیر تقسیم بندی میشوند:

  • موتور ژنراتور گازسوز (Gas Gensets)
  • موتور ژنراتور دیزلی (Diesel Gensets)
  • موتور ژنراتورهای دوگانه سوز (Dual Fuel Gensets)

ژنراتور ها علاوه بر مصرف سوخت از لحاظ ساختاری هم میتوانند در  دو نوع کانوپی دار و بدون کانوپی عرضه گردند.

ژنراتور چگونه کار می کند؟ ( طرز کار ژنراتور)

در واقع ژنراتور برق انرژی مکانیکی به دست آمده از منبع بیرونی را به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی تبدیل میکند. ژنراتور انرژی الکتریکی تولید نمی کند. بلکه، با استفاده از انرژی مکانیکی عرضه شده و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی در سیم پیچ ها در مدار الکتریکی، برق را به عنوان خروجی سیستم تولید میکند. این جریان، شارژ الکتریکی جریان الکتریکی عرضه شده توسط ژنراتور میباشد.

برق تولید شده توسط ژنراتور ها به دو صورت سه فاز و تک فاز میباشد.

ژنراتور تک فاز : ژنراتور تک فاز که به آن دینام ژنراتور نیز گفته می شود . برق تک فاز در مصارف کوچک همچون مصارف خانگی  استفاده میشود  .برق خروجی ژنراتور تک فاز ۲۳۰ ولت ac میباشد.

 

ژنراتور تک فاز

ژنراتور سه فاز : برق سه فاز (دیزل ژنراتور سه فاز ) در مصارف کوچک، نیمه صنعتی، صنعتی و نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. برق خروجی ژنراتور سه فاز ۴۰۰ ولت متناوب در کاربردهای کوچک و ۶۳۰۰ ولت در کاربردهای بزرگ و نیروگاهی است.

 

 

ژنراتور سه فاز

ژنراتور ها در دو نوع زغالی و اکسایتری عرضه می شوند.  امروز بیشتر مشتریان تمایل به استفاده از ژنراتورهای اکسایتری( غیر زغالی) را دارند. زیرا در ژنراتورهای زغالی به دلیل تعویض دائم زغال مشتریان تمایل کمتری به آن دارند، در صورتی که در ژنراتور های اکسایتری یا براشلس زغال وجود ندارد و به واسطه القای ولتاژ تحریک می گردند . مکانیسم ژنراتور را می توان با درک کار پمپ آب فهمید که باعث جریان آب می شود اما واقعا آبی ایجاد نمی کند و فقط آب جریان دارد.

ژنراتور ها در در سه نوع دی سی، سنکرون و آسنکرون وجود دارند. که در ژنراتور های سنکرون سرعت میدان مغناطیسی بوجود آمده با سرعت روتور برابر بوده حتی در زیر بار که بیشتر برای تولید ژنراتور های سه فاز مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که در ژنراتور های آسنکرون سرعت میدان مغناطیسی بوجود آمده با سرعت گردش رتور برابر نمیباشد در ساخت الکتروموتور ها این چنین است.

ژنراتور های برق از دو بخش تشکیل شده ، قسمت متحرک را روتور و قسمت ساکن  را استاتور گویند. روتورها از نظر ساختمان دو دسته میباشند: ماشین های قطب صاف و ماشین های قطب برجسته.

ژنراتورها بر اساس توان برق بر حسب کیلووات آمپر (KVA یا کاوا) یا کیلووات (KW) تقسیم بندی می شوند. در واقع هم موتور باید توان تولید این نیرو را داشته باشد و هم ژنراتور باید بتواند با نیروی محرک هایی که موتور تولید می کند این خروجی را بدهد.

انواع ژنراتور نیروگاهی

  • ژنراتورهای سه فاز نیروگاه سوخت فسیلی (گازی یا گازوئیلی)
  • ژنراتورهای سه فاز نیروگاه بادی
  • ژنراتورهای سه فاز نیروگاه آبی

ژنراتورهای نیروگاهی که به صورت ژنراتور های سه فاز می باشند از لحاظ ساختاری و فنی متفاوت با ژنراتور های معمول مورد استفاده در صنعت، کارگاه ها و مجتمع ها هستند. ژنراتورهای نیروگاهی با سوخت فسیلی نسبت به دو نوع دیگر رایج تر میباشند.

اجزای ژنراتور برق

اجزای ژنراتور برق

  1. موتور
  2. ژنراتور
  3. سیستم سوخت
  4. تنظیم کننده ولتاژ
  5. سیستم خنک سازی و اگزوز
  6. سیستم روغنکاری
  7. شارژ باطری
  8. پنل کنترل
  9. چارچوب اصلی

جهت مشاوره خرید، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور  با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت