انواع موتور دیزل چیست؟

موتور دیزل، یک موتور احتراقی درون سوزبوده، این موتور ها در طول سالیان بلند پیشرفت زیادی داشته است. امروزه از این موتورها برای انواع سیستم ها و دستگاه های مختلف اعم از  اتومبیل ها، موتور برق ها و دیزل ژنراتور ها و …  استفاده میشود.

موتور دیزلی

انواع موتور های دیزلی

موتور های دیزلی را میتوان بر اساس توان، برند، تعداد سیلندر و نوع مصارف تقسیم بندی نمود.

انواع موتور دیزلی بر اساس کاربری

موتور های دیزلی برای مصارف صنعتی:

موتور های دیزلی که برای موارد صنعتی و نیروگاهی عظیم مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا موتور های دارای تعداد ۶،۸ و یا ۱۲ سیلندر میباشند. این موتورها در محدوده رنج توانی  بالای ۱۰۰ کاوا تا ۱ تا ۲ مگاواتی میباشند. موتور های کامینز و پرکینز از نمونه های مطرح  در این موتور های دیزلی هستند.

موتور های متوسط برای کاربری نیمه صنعتی و کارگاهی:

ساختار این موتورها در انواع ۲، ۳ و ۴ سیلندر میباشد. این موتورها تا توان ۱۰۰ کاوا را تامین می کنند، از برند های مطرح این مدل موتور ها می توان به موتور های دیزلی پرکینز، موتور ایرانی اشاره کرد.

موتور های دیزلی کوچک:

این موتور ها که ساختار آنها تک سیلندر می باشد از توان های کوچک تا نهایتا توان ۱۵ الی ۲۰ کاوا تولید میشوند. کاربرد این نوع موتورها بیشتر خانگی، ویلاها، و مصارف بیشتر تکفاز می باشد. از نمونه های این موتور دیزلی می توان به موتور های تک سیلندر استریم اشاره نمود.

انواع موتور دیزلی با توجه به شرایط کارکرد:

دائم Continuous

کارکرد موتور ها در دائم کار ۷۰٪ نامی (Prime) می باشد، یعنی اینکه بار ثابت باشد و هیچ تغییری نکند.

نامی Prime

این کارکرد به این معناست که بار موتور از ۷۰٪ تا ۱۰۰٪ در حال نوسان یا بارگیری باشد. مثلا اگر توان نامی موتور ۱۰۰ کیلو وات باشد و Continuous موتور ۷۰۰ کیلو وات باشد، از ۷۰۰ کیلو وات به بالا تا مرز ۱۰۰۰ کیلو وات بار جدیدی اضافه و بعد از دقایقی خاموش می شود.

*البته تناوب بار با بالا رفتن دمای آب موتور و دمای سیم پیچی ژنراتور ارتباط مستقیم دارد.

*در انتخاب توان موتور یکی از شرایطی که باید به ان توجه داشته باشیم شرایط نصب دیزل ژنراتور است.

موقت Standby

کارکرد موتور در کار موقت هر ۱۲ ساعت یک ساعت، با بار ۱۱۰٪ نامی می باشد.

کلیه موارد فوق که شرایط کارکرد نامیده می شود، بستگی به دمای آب موتور، دمای سیم پیچی ژنراتور و عمر موتور دارد.

دیزل صنعت ارائه دهنده انواع دیزل ژنراتور با برندهای معتبر

اجزای موتور دیزل

توربو شارژر Turbo charger

توربو شارژر دارای دو قسمت می باشد. قسمت اول (معمولا چدن است) به پنجه اگزوز وصل می شود.

با خارج شدن دود از موتور، وارد قسمت اول توربو شارژ شده و با چرخاندن پروانه، دود از توربو شارژر خارج می شود. به این صورت که یک انرژی برای چرخاندن پروانه دیگری که در قسمت دوم معمولا از جنس آلومینیوم می باشد، استفاده می شود.

گردش پروانه در قسمت دوم باعث مکیدن هوای تازه از هواکش و راندن آن با فشار مضاعف تری داخل موتور می گردد.

در نتیجه در موتور هایی که دارای توربو شارژر هستند، فشرده شدن هوا در محفظه احتراق قدرت بیشتری دارد و حجم آن ها نسبت به موتور های بدون توربو کمتر است.

اینتر کولر یا افتر کولر

دو نوع خنک کننده هوا وجود دارد:

نوع اول: در موتور های توربو شارژر، هوا به علت فشرده شدن گرم شده (حدودا ۱۲۰ درجه سانتی گراد) و باعث کم شدن وزن حجمی می شود. لذا بعد از خروج از توربو وارد رادیاتور خنک کننده هوا شده و بعد از خنک شدن، داخل محفظه منفول می شود. این نوع را اینتر کولر می نامند.

نوع دوم: هوا بعد از خروج از توربو وارد محفظه ای دو جداره می شود که در آن از آب استفاده شده و هوا را خنک کرده، سپس وارد موتور می شود. این نوع را افتر کولر می نامند.

رادیاتور

رادیاتور ها محفظه خنک کاری موتور هستند که داخل آن مخلوطی از آب و ضد یخ به نسبت ۱ به ۱ پر می شود.

گاورنر

گاورنر یکی از اصلی ترین اجزای موتور و تنظیم کننده دور موتور است. از آنجا که دیزل ژنراتور ها باید فرکانس ثابتی داشته باشند و ثبات فرکانس دیزل ژنراتور ها ارتباط مستقیمی با ثابت بودن دور موتور دارد، در نتیجه به دستگاهی نیاز داریم که دور موتور را ثابت نگه دارد.

بهینه ترین حالت کاری موتور

مقدار هوای ورودی به موتور باید بدون هیچ مقاومتی به اتاقی که دیزل ژنراتور در آنجا است برسد، تا مصرف موتور و فن رادیاتور را تامین کند.

عدم رسیدن هوا به موتور باعث افت توان شده و همچنین نرسیدن هوای کافی به رادیاتور، موجب گرم شدن موتور می شود و خسارات جبران ناپذیری متوجه موتور و مصرف کننده ها میشود.

کارشناسان فنی شرکت دیزل صنعت با بازدید از محل نصب دیزل ژنراتور، بهترین نوع موتور را برای واحد صنعتی، تجاری و مسکونی شما انتخاب می کنند.

جهت مشاوره خرید ، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت