هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

نیروگاه چیست؟

بیشتر نیروگاه ها از گرما برای تولید بخار استفاده می کنند که این بخار باعث چرخش توربین های ژنراتور و تولید برق می شود. اغلب نیروگاه های قدیمی از دو بخش اصلی تشکیل شده اند.

مرحله اول از دیگ بخار شروع می شود جایی که احتراق در آن رخ می دهد. پودر زغال سنگ به همراه جریان هوا به داخل دیگ تزریق می شود، این کار به صورت پیوسته انجام می شود. مشعل، ترکیب پودر زغال سنگ و هوا را مشتعل کرده و بیشترین مقدار گرما با دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد را تولید می کند. مرحله ی دوم توربین بخار است که انرژی گرمایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. گرمای خارج شده از دیگ بخار، آب موجود در لوله های اطراف دیگ را به بخار تبدیل می کند. بخار تولید شده با حرکت در طول لوله ها،باعث چرخش توربین و در نتیجه چرخش شفت ژنراتور شده و الکتریسیته تولید می شود. لوله های دیگر باعث سرد شدن بخار و تبدیل آن به آب می شوند. این آب به دیگ بخار برگشته و چرخه مجدد تکرار می شود.

نیروگاه

نیروگاه سیکل ترکیبی

توربین گازی یکی از پرکاربرد ترین مولد نیروی مکانیکی در نیروگاه ها می باشد. سوخت اولیه که می تواند گاز یا سوخت های دیگر مانند بنزین و … باشد پس از ترکیب با هوای فشرده در توربین می سوزد. این واکنش شمیایی نیرو محرکه ی توربین گازی را ایجاد می کند. گازهای فوق العاده داغ خروجی از این توربین برای تولید بخاطر استفاده می شوند. بخار تولیدی نیز در توربین های بخاری استفاده می شود. این روش در تولید انرژی سیکل ترکیبی نام دارد.

نیروگاه سیکل ترکیبی

توربین گازی

توربین های گازی یکی از اصلی ترین مولد های نیروی مکانیکی در نیروگاه ها هستند. با ترکیب توربین های گازی با توربین های بخار، نیروگاه سیکل ترکیبی ایجاد می شود. برای این کار گازهای فوق العاده داغ خروجی توربین گازی برای ایجاد بخار و چرخش توربین بخار استفاده می شود.

استفاده از توربین های گازی برای تولید برق یک روش عمومی می باشد. این توربین ها به تنهایی دارای راندمان زیادی نبوده و حرارت بسیار زیادی نیز تولید می کنند. جهت افزایش راندمان از حرارت بسیار بالای خروجی توربین های گاز جهت بخار کردن آب استفاده می شود. بخار آب تولید شده در ادامه جهت چرخش توربین بخار استفاده می شود. ترکیب این دو توربین با یکدیگر تحت عنوان نیروگاه سیکل ترکیبی؛ راندمان بهتری خواهند داشت.

نوشته های مشابه

چرخه های توربین های گازی

گاز داغ ایجاد شده از محفظه احتراق یا راکتور بعنوان سیال اصلی برای حرکت توربین در حالت مستقیم و غیر مستقیم قابل استفاده است.در حالت مستقیم سیال داغ باعث گرم شدن سیال ثانویه میشود که عامل حرکت توربین میشود برای هر دو چرخه مستقیم و غیر مستقیم ممکن است. ترکیبی از سیکل باز یا بسته داشته باشیم.

چرخه باز مستقیم

سیال در نقطه ۱ وارد کمپرسور شده و در نقطه ۲ بصورت فشرده خارج میشود سپس گاز متراکم وارد وارد محفظه بخار یا راکتور میشود.در حالت ایده آل با ثابت ماندن فشار آن سیال بصورت داغ در نقطه ۳ خارج میشود  پس از آن با ورود به توربین و چرخش آن از نقطه ۴ خارج میگردد گاز یا هوای خروجی داغ سپس وارد اتمسفر شده و سپس گاز سرد باز از نقطه ۱ وارد سیستم میشود

چرخه باز مستقیم

چرخه باز غیر مستقیم

این چرخه تقریبا مشابه چرخه باز مستقیم است، با این تفاوت که هوای متراکم شده در نقطه ۲ بعنوان سیال ثانویه گرمای مورد نیاز خودرا از طریق مبدل حرارتی میگیرد.این نوع چرخه برای مواردی مناسب است که از لحاظ شرایط محیطی نتوان از گرمایش مستقیم هوا سود جست و این گرمایش ممکن است از طریق یک نیروگاه یا راکتور هسته ای تامین گردد.

چرخه باز غیر مستقیم

چرخه بسته مستقیم

دراین حالت هیچ گازی از توربین وارد اتمسفر نمی شود. گازی که اکثرا در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد هلیوم است . دراین چرخه گاز سرد شده و پس از فشرده شدن وارد راکتور شده و پس از چرخاندن توربین فشار آن افت می کند و سپس وارد مبدل حرارتی و کمپرسور می شود.

چرخه بسته مستقیم

چرخه بسته غیر مستقیم

این چرخه ترکیبی از چرخه باز مستقیم و چرخه بسته مستقیم است.در این حالت راکتور توسط مبدل حرارتی از سیال یا گاز مورد استفاده در توربین مجزا شده است.گرمای گاز مورد استفاده پس از عبور از توربین توسط مبدل حرارتی به اتمسفر داده میشود.

چرخه بسته غیر مستقیم

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت