هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

انواع شارژر خودرو برقی

در بخش حمل و نقل، بیشتر EV ها با ماژول های باتری Li – ion تعامل دارند که در آن هر ماژول چندین سلول را به خطر می‌اندازد، که به صورت موازی و سری به هم متصل هستند و به واحدهای مبدل برق – الکترونیک متصل هستند.

سیستم کنترل این ماژولها شامل دو بخش اصلی است که یکی سیستم مدیریت باتری (‏BMS)‏و دیگری سیستم مبدل قدرت است. BMMS ها یک سیستم کنترل، حفاظت و نظارت بلادرنگ بر چندین عملکرد مانند دما و سطوح ولتاژ است که برای عملکرد ایمن باتری ضروری هستند نصب شده است. با وجود هر گونه عدم قطعیت در عملکرد باتری، BMS سیستم باتری را مجزا خواهد کرد.

انرژی تامین‌شده از شبکه با استفاده از LFT و واحدهای تبدیل الکترونیک قدرت مبتنی بر EV به عنوان شارژر EV یا ایستگاه شارژ EV شناخته می‌شود. شارژر یک واحد تکی است که می‌تواند یک وسیله نقلیه را در یک زمان شارژکند. شارژر خودرو برقی به عنوان عنصر اساسی در توسعه خودروهای برقی محسوب میشود.

یک شارژر خودرو برقی باید کارآمد، قابل اطمینان، کم هزینه، دارای چگالی توان بالا، کم حجم و کم وزن باشد. همچنین باید این اطمینان را حاصل کند که جریان جذب شده از شبکه از کیفیت توان خوبی برخوردار باشد و ضریب قدرت نیز به منظور حداکثر کردن توان اکتیو دریافتی بالا باشد.

استانداردهای -IEEE مقادیر NEC-690 و IEC-1000-3-2 ، SAE-j2894 ،۱۵۴۷ هارمونیکهای مجاز و تزریق جریان DC به شبکه را محدود کرده و به تبع، خودروهای برقی نیز باید از آنها پیروی کنند.

سیستم شارژر خودرو برقی

شارژر خودرو برقی یک طرفه 

در شارژر خودرو برقی یکطرفه، خودروها تنها میتوانند شارژ شوند اما نمیتوانند به شبکه انرژی تزریق کنند. این نوع شارژرها معمولاً از پل های دیودی به همراه یک فیلتر و یک کانورتر DC-DC تشکیل شده اند.

این کانورترها میتوانند به صورت تک مرحله ای یا چندمرحله ای باشند که اغلب دومرحله ای هستند. سادگی کنترل شارژرهای یکطرفه، امکان مدیریت فیدرها با بارگذاری سنگین را آسان میکند.

نوشته های مشابه

شارژر خودرو برقی دو طرفه

یک شارژر خودرو برقی دوطرفه معمولاً دارای دو مرحله میباشد؛ یک کانورتر ac -dc دوطرفه که ضریب قدرت را تنظیم میکند و یک کانورتر dc-dc برای تنظیم جریان باتری.

شارژر خودرو برقی دو طرفه میتوانند به صورت ایزوله یا غیر ایزوله استفاده شوند. وقتیکه این شارژرها در حالت شارژ کار میکنند، جریان سینوسی را با زاویه فاز مشخص به منظور کنترل توان اکتیو و راکتیو از شبکه میکشند.

در حالت دشارژ، شارژر را به همان فرم سینوسی برمیگرداند. امروزه شبکه های الکتریکی دارای ناکارآمدیهای زیادی هستند که هم پرهزینه و هم موجب بروز تلفات هستند. تعدادی از این ناکارآمدیها ناشی از تغییرات بار هستند که هرروز اتفاق میافتند و بهره بردار را ملزم به تنظیم فرکانس و ولتاژ میکنند. نفوذ افزایش یافته بازار خودرو های برقی با امکان تزریق به شبکه (V2G) امکان شارژینگ هماهنگ شده خودروها را به منظور کاهش مشکلات مذکور فراهم میکند.

این پتانسیل عظیم که برای بهبود بازده شبکه با استفاده از ظرفیت انرژی ذخیره شده در خودرو وجود دارد از طریق شارژرهای دوطرفه که امکان انتقال توان در هر دو طرف را امکانپذیر میکند، مورداستفاده قرار میگیرد.

در مرجع [۱]شارژری چندکاره واقع بر روی خودرو پیشنهاد شده است. این شارژر دارای سه عملکرد شارژ باتری اصلی، دشارژ باتری اصلی به شبکه و شارژ باتری کمکی از شین DC است. در این مقاله از ساختار دومرحلهای استفاده شده و ایزولاسیون در قسمت DC وجود دارد.

در مرجع [۲]شارژر واقع بر روی خودرو با قابلیت پیکربندی دوباره ارائه شده است. در ساختار ارائ هشده امکان شارژ باتری اصلی و کمکی وجود دارد و از قسمت DC-DC غیر ایزوله استفاده کرده است. مرجع [۳]شارژر دوطرفه واقع بر روی خودرو با امکان تزریق توان راکتیو را پیشنهاد داده است.

ساختار پیشنهادشده در این مقاله از نوع دومرحلهای بوده و قسمت DC-DC از نوع غیر ایزوله میباشد. در مرجع [۴]شارژری هوشمند با جبران کننده کیفیت توان پیشنهاد شده است.

شارژ-خودرو-برقی

 [۱]Design and Implementation of Shaped Magnetic-Resonance-Based Wireless Power Transfer System for Roadway-Powered Moving Electric  ehicles

[۲]“OnBoard Reconfigurable Battery Charger for Electric Vehicles with Traction-to-Auxiliary Mode”

[۳]Single-Phase On-Board Bidirectional PEV Charger for V2G Reactive Power Operation

[۴]Smart Charger for Electric Vehicles With Power-Quality Compensator on Single-Phase Three-Wire Distribution Feeders

[۵]Enhancing the DC Voltage Quality in EV Charging Station Employing SMES and SFCL Devices

جهت مطالعه بیشتر در خصوص خودرو برقی فقط کافیه کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت