هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

سنسورهای دیزل ژنراتور

سنسورها دستگاه‌های پیشرفته‌ای میباشند که معمولا با هدف تشخیص و پاسخ به سیگنال‌های الکتریکی یا نوری طراحی گردیده اند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سنسورهای دیزل ژنراتور بیشتر آشنا کنیم.

جهت کارکرد هر تجهیز الکترونیکی یا مکانیکی اول باید برای جلوگیری از آسیب دستگاه در شرایط خاص یا به عبارتی در شرایطی که خطایی ایجاد می شود باید حفاظت هایی در سیستم تعبیه گردد، در گذشته که صنعت الکترونیک رشد زیادی نداشت موتور های دیزلی دارای حفاظت های مکانیکی بودند یعنی فشار روغن ، دمای آب ، سطح روغن ، سطح آب به صورت مکانیکی و توسط فشار فنر و کنتاکت های باز و بسته تنظیم  می گردیدند که با پیشرفت الکترونیک جای  خود را به سنسورهای دیزل ژنراتورها دادند.

انواع سیگنال ها:

  • ورودی (آنالوگ و دیجیتال)
  • خروجی (آنالوگ و دیجیتال)

ورودی و خروجی دیجیتال :

هر سوئیچی که وضعیت وصل یا قطع داشته باشد به آن دیجیتالی یا باینری می گوییم.

ورودی و خروجی آنالوگ:

سیگنال آنالوگ یک سیگنال پیوسته میباشد. که بصورت صفر و یک نیست و یک مقدار مشخص دارد.

برای مثال:

  • بحث دما که یک مقدار مشخص دارد.
  • فشار روغن
  • فشار سوخت

انواع تجهیزات کنترلی دیزل ژنراتور

از تجهیزات کنترلر دیزل ژنراتور میتوان به شیر سوخت و خاموش کن (Fuel/Stop Solenoid) اشاره کرد.

شیر سوخت و خاموش کن

شیر سوخت:

شیر سوخت در کاربردهایی بکار میرود که موتور وقتی میخواهد روشن بشود، همزمان با استارت، رله سوخت را هم باید بگیرد، اصطلاحا باید مسیر سوخت هم باز شود تا سوخت به سمت موتور بتواند جاری شود که در اولین راه حل از Fuel solenoid استفاده میکنند و در موقع خاموش شدن هم این Fuel solenoid قطع میگردد و مسیر سوخت بسته میشود.

مطالعه بیشتر : انواع رله و کاربردهای آنها

 Stop solenoid :

در حالت عادی مسیر سوخت به موتور باز بوده و با استارت زدن موتور روشن میشود. و نیازی نیست تا تجهیزات دیگر را بکار برد و موقع خاموش شدن این Stop solenoid ما فعال میشود و مسیر سوخت را به موتور می بندد و موتور خاموش میشود.

مطالعه بیشتر : دیزل ژنراتور چیست؟

انواع سنسورهای دیزل ژنراتور

ژنراتور دیزلی دارای سنسورهای مختلفی می‌باشد که در ادامه به معرفی انواع سنسورهای دیزل ژنراتور می‌پردازیم:

سنسور دیجیتال:

سنسورهای دیجیتال یک خروجی گسسته دو یا چند وضعیتی از کمیت یا حالت مورد اندازه گیری را ارسال می کنند. و معمولا از یک کنتاکت باز یا بسته تشکیل می شوند که عملکرد این کنتاکت وابسته به مقدار فشار، دما ، سطح سوخت و … میباشد. معمولا سنسورهای دیجیتال در وضعیت منطقی ۰ و ۱ قرار دارند.

سنسورهای دیجیتالی را میتوان بر اساس نوع خروجی دیجیتال نیز طبقه بندی کرد:

مکانیکی : سوئیچ ها

الکترونیکی : PNP  ، NPN

سنسور آنالوگ:

سنسورهایی هستند که مقدار یا کمیت یک پارامتر فیزیکی را بصورت پیوسته اندازه گیری کرده و به کنترلر اعلام می نمایند که شامل سنسورهای جریانی ولتاژی و مقاومتی میشوند. این سنسورها برای نشان دادن مقدار یا وضعیتی خاص استفاده میشوند. بازه تغییرات جریان، ولتاژ یا مقاومت این گونه سنسورها نشان دهنده مقدار پارامتر مورد نظر ( دما- فشار و …) می باشد.

سنسور فشار روغن:

فشار روغن تولید شده در اکثر موتورها باید در بازه حدود ۰.۶ تا ۶ بار در دور موتور ۱۰۰۰ دور در دقیقه (rmp)  باشد.

تغییرات فشار روغن خارج از محدوده تعریف شده توسط سازنده موتور باعث آسیب دیدن اجزا آن میشود، برای جلوگیری از این امر سنسوری به نام فشار روغن در مسیر روغن کاری موتور و بعد از پمپ روغن نصب شده که فشار مطلق روغن در داخل موتور را اندازه گیری می نمایند.

سنسور روغن

معرفی پایه های سنسورهای نوع VDO  :

WK : مخفف کلمه آلمانی Warnk Ontakt میباشد. هنگامی که فشار روغن بالاتر یا پایین تر از سطح تعریف شده میرود این کنتاکت با توجه به نوع باز یا بسته بودن آن عمل میکند.

G  : این پایه مانند یک پتانسیومتر متناسب با تغییر فشار اعمال شده به سنسور، مقاومتی متغیر بین ۱۰ تا ۱۸۰ اهم را ضروری میدهد. هر چقدر فشار بالاتر برود و مقدار مقاومت خروجی بیشتر میشود.

در حالت خاموش بودن موتور این پایه مقاومتی بین ۱۰ تا ۲۰ اهم را دارد و در صورتیکه مقاومت آن صفر باشد به معنی خراب بودن یا قطع مدار داخلی سنسور است.

سنسور دمای مایع خنک کن:

این سنسور در مدار خنک کاری موتور نصب میشود و دمای مایع خنک کننده موتور را اندازه گیری میکند، در صورتیکه دمای خوانده شده از محدوده تعریف شده توسط سازنده موتور فراتر رود فرمان لازم را جهت حفاظت موتور از دمای بالا ارسال میکند.

در موتورهای مجهز به  ECU سیگنال خروجی این سنسور بر روی سیستم کنترل پایش سوخت نیز تاثیر میگذارد تا دمای موتور و وضعیت احتراق سوخت در حالت بهینه آن حفظ شود. محدوده اندازه گیری این سنسورها معمولا از ۴۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد میباشد.

سنسور دمای مایع خنک کن

سنسور سطح سوخت:

سنسور سوخت در کل دو وظیفه دارد:

  • حفاطتی : سنسور متوجه میشود که در مخزن سوخت وجود دارد یا نه، تا موتور بدون سوخت کار نکند و هوا کشیده و باعث آسیب دیدن موتور شود.
  • سطح سوخت را کنترل میکند و بصورت اتوماتیک اگر متوجه شود که سطح سوخت پایین تر از میزان تعیزف شده باشد سوخت را برای مخزن شارژ نماید.

سنسور سطح سوخت

سنسور مغناطیس دور  (Magnetic Pick-up) :

این سنسور متشکل از یک آهن ربای دائم و یک سیم پیچ بوده که داخل چندین لایه فیلم مسی پیچیده شده است و در فاصله بسیار نزدیک به دنده فلایویل قرار میگرد. عبور دنده فلایویل از نزدیکی سنسور باعث تغییر شار مغناطیسی در سیم پیچ شده و در نتیجه متغیر متناسب با سرعت دنده فلایویل در سیم پیچ تولید میگردد. امپدانس سنسور دور در حدود ۲۲۰ اهم میباشد.

سنسور مغناطیس دور

انواع سنسور و فیلتر دیزل ژنراتور

جهت مشاوره خرید، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت