تابلو‌ GIS یا تابلو‌ عایق‌ شده با گاز

ایجاد یک پست فرعی برق در مرکز بار یکی از الزامات میباشد. بدین دلیل که ایجاد پست فرعی در مرکز بار از جنبه های مختلف میتواند کاملاً اقتصادی و سود  آور باشد.

پست فرعی موجب کاهش طول فیدرها شده، در نتیجه فیدرهای کوتاه ، کیفیت تنظیم ولتاژ بهبود می یابد. اما مانع اصلی ایجاد پست فرعی در مرکز بار ، فضا‌ میباشد.

معمولا مراکز بار اصلی در مکان هایی شلوغ واقع هستند، که زمین کافی جها استقرار پست الکتریکی معمولی در دسترس نیست.

تابلو GIS در ایمنی تاثیر گذار است.

در تابلو GIS ، می‌توان تمام اجزای مورد نیاز تابلو برق را در فضای بسیار محدود مونتاژ کرد. GIS نوعی از تابلوهای فلزی محصور‌ میباشد.

در نتیجه، تمام تجهیزات تابلو برق توسط محفظه فلزی محکم با گاز محصور شده و از گاز SF6 به عنوان عایق بین بخش های برق دار تجهیزات و محفظه فلزی ارت شده استفاده میگردد.

این نوع تابلو ، از  ولتاژ ۱۲ KV  تا ۸۰۰ KV در دسترس میباشد. برای ایجاد پست فرعی برقی در مکان با فضای محدود ، تابلوهای عایق‌بندی‌ شده با گاز SF6 نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

اجزای پست‌‌های برق با عایق گازی:

  1. باسبار(شینه) برقی
  2. ایزوله‌کننده‌ها یا جدا‌کننده‌ها
  3. کلید یا همان قطع‌کننده مدار
  4. ترانسفورماتور جریان
  5. ترانسفورماتورولتاژ
  6. سوئیچ‌ زمین (کلید‌های ارت‌کننده)
  7. برقگیر یا صاعقه گیر

در تابلوهای ولتاژ متوسط ​​عایق‌بندی‌ شده با گاز ( تابلو GIS )، از فناوری خلا به عنوان هدف قطع و از گاز SF6 به عنوان ماده عایق استفاده‌ می‌شود. میتوان برای هر دو مورد قطع و عایق ، از گاز SF6 نیز در سیستم‌های GIS با ولتاژ متوسط ​​استفاده کرد. اما در مورد این تجهیزات فشار گازهای SF6 برای قطع و عایق متفاوت‌ میباشد. فشار گاز SF6 به منظور عایق به طور کلی زیر ۲.۵ بار بوده  در حالی که فشار گاز SF6 برای هدف قطع از ۵ bar تا ۷ bar است.

از آنجایی که فناوری خلاء برای ولتاژ بالا در دسترس نمیباشد، درنتیجه برای سیستم GIS یا سیستم عایق‌بندی گاز عایق استفاده میشود.  در ولتاژ بالاتر از ۷۲.۵ KV ، فقط SF6 هم برای محیط قطع و هم عایق استفاده‌ میگردد.

انواع قاب فلزی تابلوهای GIS

باتوجه به ویژگی ساختاری تابلوها انواع مختلفی از قاب‌های فلزی تابلو وجود دارد.

GIS فاز جدا‌شده

در پیکربندی GIS فاز جدا‌شده، هر فاز جداگانه مونتاژ‌ می‌شود. بدین معنی که برای هر فاز ، یک فاز کلید ، یک فاز ایزولاتور ، یک فاز ترانسفورماتور جریان در کنار هم جمع میگردند. این نوع GIS نسبت به سایر سیستم‌های عایق‌بندی گاز به عرض بیشتری نیاز دارد.

GIS مجتمع ۳ فاز

در  پیکربندی سه فاز ، هر سه فاز کلید ، ۳ فاز جداکننده و سه فاز ترانسفورماتور جریان در یک محفظه فلزی جداگانه محصور میگردند. و  یک ماژول سه فاز تشکیل می‌دهد. اندازه این نوع ماژول یک سوم GIS فاز جدا شده میباشد.

سیستم GIS ترکیبی

این پیکربندی ترکیبی مناسب از عناصر مشترک فاز جدا‌شده و سه فاز‌ است. در اینجا سه ​​فاز مشترک باسبار اتصال را از باسبار ساده‌ ایجاد میکند. تجهیزات ایزولاتور (جدا‌کننده ) فاز از خطای فاز به فاز جلوگیری مینمایند. این یک طراحی بهینه‌ بوده ، یعنی فضای مورد نیاز و تأسیسات نگهداری خوب.

GIS جمع و جور (کامپکت)

در این سیستم تابلو GIS یا عایق بندی‌شده با گاز از یک عنصر کاربردی در یک محفظه فلزی تک محصور‌ میگردد. مثلا در بعضی از طراحی‌ها ، یک کلید سه فاز ، ترانسفورماتور جریان ، سوئیچ‌های زمین ، حتی سایر عناصر تغذیه‌کننده در یک کپسول فلزی تک جاسازی میگردند.

سیستم کاملاً یکپارچه

این طرح در سال ۲۰۰۰ معرفی گردید، که در آن ، کل تجهیزات پست فرعی در یک محفظه محصور شده. این پست عایق‌بندی‌شده با گازی ، مورد استقبال کاربران قرار گرفته‌است زیرا یک راه حل کامل برای یک پست فرعی در فضای باز میباشد. به این ترتیب ، تجهیزات HIS جایگزین پست فرعی بیرونی در فضای باز‌ شدند.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت تجهیزات کلید فشار ضعیف با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت