هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

کلیدهای قدرت خلاء

کلید قدرت خلاء از سال ۲۰۱۴ به عنوان تجهیز سوئیچینگ جایگزین برای بریکر گاز فشار قوی ارائه شده است. از طرفی تابلو برق خلاء به مدت ۳۰ سال است که به طور گسترده در سیستم های توزیع برای ایجاد و قطع جریان خطا و سوئیچینگ بارهای مختلف استفاده می شود.

سوابق مثبتی از جمله قابلیت اطمینان و عملکرد عالی فناوری سوئیچینگ خلاء در محدوده فشار متوسط ​​(تا ۵۲ کیلو ولت) آنقدر برجسته است که منجر به تسلط فناوری سوئیچینگ خلاء در سیستم های توزیع شده است.

کلید-قدرت-خلا

سطح ولتاژ تابلو برق نصب شده در حال حاضر به ۷۲/۸۴ کیلو ولت محدود شده است و این فناوری منحصراً فلزی است. مطالعات قابلیت اطمینان (روی جمعیت محدودی از کلیدهای مدار) قابلیت اطمینان مشابهی را برای قطع کننده های مدار خلاء ولتاژ بالا و تابلو برق HV SF6 با همان رتبه نشان می دهد.

در ایالات متحده، سوئیچ های بانک خازن خلاء برای چند دهه تا ۲۴۲ کیلو ولت استفاده شده است. در حدود سال ۲۰۰۸، برنامه های تحقیق و توسعه شدید در چین و اروپا به منظور توسعه HV VCB آغاز شد. در این مورد، محرک اصلی عدم وجود گاز SF6 است که به عنوان یک گاز گلخانه ای بسیار قوی شناخته می شود. این منجر به تعدادی از محصولات و برنامه های کاربردی با ولتاژ تا ۱۴۵ کیلو ولت شد.

کلید قطع کننده خلا که به آن Vacuum interrupterمی گویند، کلیدی است که کنتاکت های آن در یک محفظه خلا قرار دارند.

این کلید قطعه اصلی و هسته اصلی مدارشکن های ولتاژ متوسط و ولتاژ بالا محسوب میشود. هنگام جداشدن کنتاکت ها در خلاء، آرک رخ میدهد که بلافاصله  توسط این قطعه خاموش می گردد. از قطع کننده های خلاء   نمی توان برای دژنکتور و کلید قطع کننده بار استفاده کرد.

این کلید یک قطع کننده عالی برای قطع جریان های فرکانس بالایی که در اثر ایجاد آرک بر روی جریان فرکانس خط اضافه می شود، می باشد.

کلیدهای-قدرت-خلا

مطالعه بیشتر : کلیدهای قدرت و اجزای آن

خلاء

غیر قابل انفجار و اشتعال، عمر زیاد، سرعت بازیابی عایقی زیاد بعد از عملکرد کلید و قابلیت عملکردهای مکرر

کوچک بودن حجم کلید و کوچک بودن محفظه قطع، مکانیزم عمل ساده

زمان جرقه و قوس و انرژی مصرف شده آن کمتر است

مزایای کلیدهای قدرت خلاء

۱: دارای قابلیت اطمینان بالا، حجم کم و عمر بالا

۲: رنج بالای کاری

۳: عدم آتش سوزی

۴: عدم وجود صدا

۵:دارای خاصیت عایقی بسیار خوب

۶: نیاز به قدرت کم برای کنترل

از کلیدهای قدرت خلاء در سیستم های انتقال نیروی برق، واحد تولید برق و سیستم های توزیع برق برای کارخانه های صنعتی استفاده می شود.

بریکر خلاء بیشتر در شبکه های فشار متوسط کاربرد دارد.ایجاد و حفظ شرایط خلاء در محفظه قطع برای این بریکر ها محدودیت های عملی را به همراه دارد.این کلید ها در سطوح ولتاژی بالا عملا مورد استفاده قرار نمیگیرند.

مکانیزم عملکرد بریکر تامین کننده انرژی الزم جهت حرکت کنتاکت متحرک با حداکثر سرعت در عمل قطع یا وصل مدار می‌باشد. مکانیزم موتور و شارژ فنر در حال حاضر بخاطر مزایای بسیار نسبت به سایر مکانیزمها کاربرد فراوان دارد و تقریباً در تمامی بریکرهای جدید از این سیستم جهت انجام قطع و وصل استفاده می‌شود.

عملکرد کلیدهای قدرت خلاء

هدف اصلی کلیدهای قدرت خلاء ، خاموش کردن قوس در طول عبور صفر جریان ، با ایجاد مقاومت بالای دی الکتریک در بین کنتاکت ها ( تیغه ها) است به گونه ای که برقراری مجدد قوس پس از عبور از صفر جریان غیرممکن شود.

استحکام دی الکتریک بالا باعث می شود قوس خلاء در فاصله فیزیکی کنتاکتی بسیار کمی از بین برود.

قطع کننده خلاء

در جریان صفر  این قوس خلاء خاموش شده و بخارهای فلزی رسانا مجدداً در سطح تماس متراکم می شوند. در این مرحله ، کنتاکت ها از قبل جدا شده اند ، بنابراین هیچ شکی  در تبخیر مجدد سطح تماس ، برای چرخه بعدی جریان وجود ندارد.

این بدان معنی است که قوس نمی تواند دوباره برقرار شود. بدین ترتیب کلیدهای قدرت خلاء با تولید استحکام دی الکتریک زیاد در شکاف تماس پس از صفر جریان مانع از استقرار مجدد قوس می شود.دو نوع قوس وجود دارد.

برای قطع جریان تا ۱۰ کیلو آمپر ، قوس، پراکنده باقی می ماند و تخلیه بخار را تشکیل می دهد و کل سطح تماس را می پوشاند. بالاتر از ۱۰ کیلو ولت ، قوس منتشر شده توسط میدان مغناطیسی خاص خود محدود می شود و منقبض می شود.

این پدیده باعث افزایش بیش از حد کنتاکت ها در مرکز آن می شود. برای جلوگیری از این امر ، طراحی کنتاکت ها باید به گونه ای باشد که قوس ثابت نماند بلکه با حرکت در میدان مغناطیسی خود حرکت کند. شکل تماس ویژه طراحی شده از کلیدهای قدرت خلا باعث می شود که قوس ثابت در طول سطح کنتاکت ها حرکت کند ، در نتیجه باعث حداقل فرسایش کنتاکت ها و یکنواخت شدن می شود.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت