هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

مراحل نصب و راه اندازی بانک خازنی

بانک خازن گروهی از چندین خازن است که به صورت سری یا موازی به یکدیگر متصل شده اند. و  همچون یک خازن جداگانه، از آنها جهت ذخیره انرژی الکتریکی و تنظیم جریان انرژی استفاده میگردد.

قبل از نصب و راه اندازی بانک خازنی باید به ترتیب اجرای مراحل دقت کنیم. توجه داشته باشید هرگونه اشتباه در مراحل نصب و راه اندازی بانک خازنی موجب ایجاد مشکلاتی میشود.

نصب و راه اندازی بانک خازنی

مهمترین گام ها نصب و راه اندازی بانک خازنی:

کنترل خازن ها،فیوز ها و کابل ها:

تابلوهای بانک خازنی شامل سوئیچ ها، هادی ها و تجهیزات حفاظتی هستند. درنتیجه قبل از برقدار کردن تابلو باید این موارد کنترل شوند.

در اولین مرحله باید وضعیت خازن ها از نطر فیزیکی و نصب در تابلو بررسی شود. در هنگان نصب خازن ها باید فاصله جانبی با بدنه و دیگر خازن ها رعایت گردد. همچنین باید وضعیت فن ها، فیلتر ها و جهت هوا کنترل گردد. مقاومت های تخلیه مناسب باشند و به درستی نصب گردیده باشند. بررسی نحوه اتصال هادی ها در سوکت خازن از دیگر مواردی است که باید تست گردد.

کنترل محل نصب تابلو:

تجهیزات جبران سازی توان راکتیو با توجه به نوع و توان آنها حالت های متفاوتی برای نصب دارند.

جهت نصب بانک خازنی باید محل نصب از هرگونه گرد و غبار، مایعات و الودگی پاک گردد. و نور خورشید، دمای محیط و حرارت تجهیزات کنترل گردد. زیرا این موارد موجب اسیب رساندن به سیستم و کاهش طول عمر آن میگردد. محل نصب تابلو باید به گونه ای باشد که درب های آن در زمات تعمیر و یا بررسی  و کنترل به راحتی باز شود.

کنترل اتصالات تابلو بانک خازنی:

بدنه خازن ها حتما باید اتصال به زمین شده باشد. بدین سبب از پیچ نصب یا ترمینال جداگانه استفاده میگردد. و در نهایت باید بدنه تابلو بانک خازنی نیز به زمین متصل باشد.

سپس باید بخش الکتریکی بررسی شود. در واقع باید اتصال صحیح سه فاز قدرت به خازن ها بررسی گردد.

سپس در مرحله باید اتصال هادی ها به شینه اصلی به درستی انجام شود. و در مرحه آخر باید از درستی اتصالات بخش رگولاتور و مدار کنترل مطمئن شویم.

کنترل اتصال صحیح ترانس جریان :

میزان اختلاف بین ولتاژ و جریان مشخص کننده توان راکتیو سیستم است. در سطح فشار ضعیف ورودی ولتاژ مستقیم به رگاتور وصل میگردد. این اتصال با توجه به نوع رگلاتور، محل قرار گیری ترانس جریان و تنظیمات آن متغیر است. به دلیل بالا بودن جریان در مدارهای قدرت معمولا از ترانس جریان استفاده میشود. ترانس جریان رگولاتور هم به صورت مستقل و هم به صورت مشترک با دیگر دستگاه ها می باشد.

تنطیم و راه اندازی رگولاتور:

قبل از برق دار نمودن بانک خازنی باید رگولاتور و مدارهای مربوط به آنها کنترل گردد.

ابتدا باید ترانس جریان به طور صحیح نصب شده باشد. مطمئن گردید که ثانوبه ترانس جریان به ترمینال های K و L رگولاتور متصل باشد.

ترانس جریان حتما باید به رگولاتور وصل شده باشد و یا ثانویه آن اتصال گوتاه بوده باشد.

مرحله بعدی تست ورودی های ولتاژ است. این ورودی ها طبقه نقشه اتصال رگولاتور باید به صورت فاز و نول یا دو فاز باشند.

پس از بررسی ورودی ولتاژ و جریان نوبت به روشن کردن رگولاتور میرسد.

تنطیم و راه اندازی رگولاتور

تست و بهره بردانی از بانک خازنی:

پس از کنترل تمامی موارد میتوانید بانک خازن را برقدار کنید. قبل از برقدار کردن حتما باید مدار قدرت، فیوزها، بریکر در وضعیت نرمال باشند و کسی در حال کار بر روی مدار نباشد.

قبل از شروع مراحل نصب بانک خازنی باید به مسائل امنیتی توجه نمود. در تابلوها، ولتاژهای خطرناکی وجود دارد که تماس با آن می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیری شود. بنابراین هنگام کار با آن و راه اندازی بانک خازن باید از افراد متخصص استفاده کرد.

 

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت