هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

فواصل مجاز نصب کابل فشار متوسط و فشار ضعیف

در مبحث قبلی با موضوع نحوه دستورالعمل کابل کشی فشار متوسط و فشار ضعیف بیش بیشتر آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم بیشتر  فواصل مجاز نصب کابل فشار متوسط و فشار ضعیف را بررسی کنیم.

مطالعه بیشتر : دستورالعمل کابل کشی فشار متوسط و فشار ضعیف

در زیر به شرح فواصل مجاز نصب کابل نسبت به سایر تأسیسات می پردازیم:

فواصل مجاز نصب کابل نسبت به سایر تأسیسات:

معمولاً در حین عملیات حفاری ممکن است با یکی از حالات زیر مواجه شویم:

۱ عبور کابل برق به موازات لوله های گاز

۲ تقاطع کابل برق با لوله های گاز

۳ عبور کابل برق به موازات لوله های آب

۴ تقاطع کابل برق با لوله های آب

۵ تقاطع کابل برق با مجاری فاضلاب

۶ عبور کابل برق از زیر خیابان یا جاده

۷ تقاطع کابل برق با خط آهن

۸ تقاطع کابل جدید برق با کابل قدیمی

۹ عبور کابل برق به موازات کابل های مخابرات

۱۰ تقاطع کابل برق با کابل های مخابرات

۱۱ عبور کابل از کنار دیوار ساختمان های تجاری یا مسکونی

۱۲ عبور کابل از پیاده رو

۱۳ عبور کابل فشارقوی و ضعیف در یک کانال

حال به شرح هر یک می پردازیم:

 ۱ عبور کابل برق به موازات لوله های گاز:

در این حالت باید فاصله افقی کابل فشارضعیف یا متوسط از لوله های گاز طبق جدول زیر باشد و فاصله عمودی آن حداقل برابر ۵۰ سانتیمتر  زیر لوله گاز باشد طبق شکل 

جدول1

 

دو کابل فشارقوی در کانال
دو کابل فشارقوی در کانال

۲ تقاطع کابل برق با لوله های گاز:

در محل تقاطع ها حداقل فاصله عمودی کابل فشارضعیف یا متوسط از لوله های گاز طبق جدول ( ۲) می باشد. در این حالت لازم است کابل از داخل لوله ای  به طول ۱۲۰ سانتیمتر عبور کند. جنس لوله میتواند پلیکا، سیمانی و یا فولادی باشد. طرز قرار گرفتن لوله طبق شکل می باشد.

تقاطع کابل زیرزمینی و لوله گاز
تقاطع کابل زیرزمینی و لوله گاز

جدول2

تبصره: در مورد تقاطع با کابل های ۲۰ کیلوولت فقط در پیاده روها با استفاده از پوشش بتونی برای کابل در محل تقاطع به طول یک متر، حداقل ۵۰ سانتیمتر فاصله بین جداره کابل و جداره لوله می بایست حفظ گردد.

۳ عبور کابل برق به موازات لوله های آب:

حداقل فاصله افقی و عمودی کابل برق از لوله آب در حالت موازی ۳۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. طرز قرار گرفتن طبق شکلمی باشد.

عبور کابل برق به موازات لوله های آب

۴ تقاطع کابل برق با لوله های آب:

در تقاطع ها حداقل فاصله عمودی کابل از لوله های آب برابر ۳۰ سانتیمتر می باشد و طول لوله عبوری برابر ۱۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. جنس لوله می تواند پلیکا، سیمانی و یا ایرانیت باشد. طرز قرار گرفتن طبق شکل می باشد.

تقاطع کابل زیرزمینی و لوله آب

 

۵ تقاطع کابل برق با مجاری فاضلاب:

در تقاطع کابل برق با کانال فاضلاب چون رطوبت و گازهای موجو د در آنها باعث پوسیدگی پوشش خارجی کابل می شود لازم است کابل از داخل لوله های  گالوانیزه عبور کند. طول لوله باید از هر طرف کانال ۱۰ سانتیمتر بزرگتر انتخاب شود.

کابل برق با مجاری فاضلاب

۶ عبور کابل برق از زیر خیابان یا جاده:

قبل از نصب لوله ها ابتدا به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر بتون می ریزند و سپس روی بتون به تعداد لازم لوله قرار می دهند (با توجه به رشد بار) بعد از این مرحله دوباره روی لوله های به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر بتون می ریزند و به این ترتیب بلوک های بتونی در حین کابل کشی ساخته می شود.

حجم بتون مورد نیاز برای ساخت بلوک ها با توجه به (جدول ۳) محاسبه می شود طول هر بلوک با توجه به عرض خیابان ۷۵ سانتیمنتر از هر طرف بزرگتر انتخاب می شود. ارتفاع نصب بلوک تا سطح خیابان باید یک متر باشد.

تعداد لوله ها با توجه به افزایش بار منطقه یک یا دو عدد بیشتر در نظر گرفته می شود. داخل هر لوله باید یک سیم مهار وجود داشته باشد تا بتوان کابل را از داخل آن عبور داد.

عبور از خیابان ها و جاده ها

۷ تقاطع کابل برق با خط آهن:

ارتفاع مجاز نصب کابل هنگام عبور از زیر خط آهن تا محل قرار گرفتن الوار ریل ها ۵ می باشد طول لوله ای که در این حالت به کار می رود باید با توجه به عرض الوارها ۲ متر از هر طرف بزرگتر انتخاب شود . برای مثال برای الوارهای یک متری طول لوله باید ۵ متر باشد، جنس لوله می تواند سیمانی، لوله پلیکای فشارقوی یا لوله فولادی گالوانیزه باشد . طرز قرار گرفتن طبق شکل می باشد.

جدول3

۸ تقاطع کابل جدید برق با کابل قدیمی:

چنانچه در مسیر کابل جدید برق، کابل قدیمی موجود باشد لازم است کابل از داخل لوله ای به طول ۱۲۰ سانتیمتر عبور کند. محل نصب لوله باید حداقل ۳۰ سانتیمتر زیر کابل قدیمی باشد. جنس لوله می تواند از پلیکا، فولاد و یا سیمانی باشد. طرز قرار گرفتن طبق شکل می باشد.

طریقه ساختمان تقاطع مسیر کابل جدید و مسیر کابل قدیم

۹ عبور کابل برق به موازات کابل های مخابرات:

چنانچه کابل برق فشارضعیف یا متوسط به موازات کابل مخابرات کشیده شود حداقل فاصله آن از کابل مخابرات ۱۳۰ سانتیمتر به طور افقی و ۳۰ سانتیمتر به طور عمودی می باشد. شکل زیر حالتی است که هر دو کابل در داخل یک کانال قرار گرفته اند.

 

کابل برق (حداکثر KV63 ) و تلفن در یک ترانشه و در ارتفاع با فاصله خاک کوبیده روی هم قرار گرفته است. مطابق شکل زیر:

استاندارد فاصله مجاز کابل تلفن از کابل برق

۱۰ تقاطع کابل برق با کابل های مخابرات:

در تقاطع ها حداقل فاصله کابل برق فشارضعیف یا متوسط از کابل مخابرات ۳۰ سانتیمتر می باشد و کابل برق از داخل لوله ای به طول ۱۲۰ سانتیمتر عبور می کند. طرز قرار گرفتن لوله طبق شکل میباشد.

استاندارد حداقل فاصله عمودی بین کابل برق و تلفن بایستی ۳۰ سانتیمتر و از خاک نرم کاملاً کوبیده پرشده باشد.

 

۱۱ عبور کابل از کنار دیوار ساختمان های تجاری یا مسکونی:

همانطوری که قبلاً بیان شده بهترین مسیر برای کابل کشی پیاده رو می باشد در این حالت بهتر است کانال از کنار پایه های روشنائی عبور کند زیرا اولاً می توان کابل های روشنایی را نیز به همراه کابل اصلی در این کانال قرار داد ثانیاً انشعاب گرفتن از کابل روشنایی ساده تر انجام می شود.

کابل-روشنایی

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت