هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

سیستم سوخت رسانی در موتور های دیزلی

موتورهای دیزلی که به نام موتورهای اشتعال بر اثر فشار بالا مشهور هستند، از نام دکتر رودلف دیزل گرفته شده که در حدود سال ۱۸۹۳ در آلمان اختراع کرده است.

این موتورها از نوع موتورهای احتراق داخلی به حساب می آیند،زیرا اشتعال در داخل موتور انجام می شود.

اساس این نوع موتور از نظر ساختمان و طراحی مشابه موتورهای بنزینی می باشد که آن هم نوعی موتور احتراق داخلی بوده ولی اختلاف آنها در طریقه ورود سوخت به سیلندرهای موتور و نحوه انجام احتراق می باشد.

سیستم سوخت رسانی در موتور های دیزلی

ابتدا گازوییل از باک توسط پمپ برقی گرفته شده و پس از عبور از فیلتر وارد پمپ فشار بالا می شود. این پمپ که نیروی خود را ازمیل سوپاپ می گیرد فشار سوخت را بسیار بالا می برد و به درون ریل سوخت رسانی فشرده می کند.

این ریل مشترک بین تمام سیلندرها است و تمام انژکتورها به این ریل انشعاب دارند. انژکتورها مکانیکی الکترومغناطیسی بوده و به فرمان واحد کنترل موتور عمل می کنند. در زمانی که باید تزریق سوخت صورت گیرد با گردش میل سوپاپ و رسیدن بادامک میل سوپاپ به روی نشیمنگاه انژکتور و فشرده کردن، این نشیمنگاه با ادامه گردش سوپاپ ؛ سوخت وارد شیر کنترل انژکتورشده و با تنظیم دقیق فشار و زمان تزریق در ابتداوانتها و در طول تزریق بهترین شرایط را برای یک احتراق عالی نسبت به شرایط موتور، خودرو و محیط فراهم می کند .

واحد کنترل موتور اطلاعات مورد نیاز خود را با استفاده از حسگرهای مختلف دریافت کرده و ابزاهای مختلفی از جمله انژکتور را کنترل می کند.

*گازوئیل نیز مانند بنزین یکی از فرآورده های تقطیر نفت خام است. در نتیجه تقطیر نفت خام فرآورده های مختلفی حاصل می شود، از بنزین هواپیما با عدد اوکتان بالا ، تا قیر که در راه سازی و عایق کاری بامها به کار می رود. در حدود ۳۶% فرآورده های حاصل از تقطیر نفت خام را گازوئیل تشکیل می دهد.

در بعضی از کشورها انواع مختلف گازوئیل را برای مصارف مختلف ، مثلاً در موتور خودرو ، یا در موتور خانه کشتی ، یا مخصوص فصل سرما و غیره تولید می کنند.

سیستم سوخت رسانی مهم ترین قسمت موتور های دیزلی است.کار اصلی آن،تزریق مقدار مشخصی از سوخت در زمان معینی به داخل محفظه احتراق است.

از تولید کنندگان تجهیزات سوخت رسانی در موتور های دیزلی به برند های زیر میتوان اشاره کرد:

تولید کنندگان تجهیزات سوخت رسانی در موتور های دیزلی تولید کنندگان تجهیزات سوخت رسانی در موتور های دیزلی

تولید کنندگان تجهیزات سوخت رسانی کامینزتولید کنندگان تجهیزات سوخت رسانی در موتور های دیزلی

وظیفه سیستم سوخت رسانی

– زمان سیستم سوخت

– فشار سوخت

– پودر شدن سوخت

– توزیع سوخت

– کنترل شروع و پایان تزریق سوخت

اجزای اصلی سیستم سوخت رسانی در موتور های دیزلی

منبع سوخت

پمپ سوخت

فیلتر های سوخت

پمپ انژکتور

یونیت انژکتور

شانه یا اهرم گاز

انژکتور یا سوخت پاش

 

سیستم سوخت رسانی

سیستم های سوخت رسانی در اکثر موتور های دیزلی یکسان هستند و تنها تفاوتشان در نوع پمپ ها می باشد.

پمپ ردیفی: شبیه پمپ مرکب است ، با این تفاوت که سوخت پاش های آن جدا هستند، اما پمپ ها در یک محفظه قرار دارند.

پمپ آسیایی: سوخت را بین همه سیلندرها ؛ به ترتیب احتراق، تقسیم می کند. این نوع پمپ روی موتورهای متوسط وکوچک مدرن و دور بالا نصب می شود.

پمپ PT

در این سیستم ها ما فیلترهایی بکار میبریم که با ۵ روش زیر باعث صافی گازوئیل میشود:

ذره گیری

جذب

جذب سطحی

جذب

جذب سطحی

جدا کردن آب

تزریق سوخت در موتور های دیزل

انژکتور در موتور های دیزلی از اجزای  بسیار پیچیده ای تشکیل شده است. با توجه به نوع موتور در یک مکان مختلف جای میگیرند .

انژکتور بایستی قادر باشد تا دما و فشار داخلی سیلندر را تحمل کرده و سوخت را به قطرات ریز تبدیل کند .

گردابی کردن قطرات در داخل سیلندر که باعث پخش متناسب آنها می شود ، نیز یک چالش است.  بنابراین بعضی موتور های دیزلی سوپاپ مکش مخصوصی قبل از محفظه احتراق به کار می گیرند یا از وسایل دیگری برای گردابی (چرخشی) کردن هوا در داخل محفظه احتراق استفاده می کنند و یا در غیر این صورت جرقه زنی و فرآیند احتراق بهبود می دهند . یکی از تفاوتهای بزرگ بین موتور های دیزلی و بنزینی در فرآیند تزریق سوخت است .

اکثر موتور خودروها از دریچه تزریق ( انژکتور) یا یک کاربراتور استفاده می کنند که نسبت به تزریق مستقیم ترجیح دارد . بنابراین در یک موتور خودرو ، همه سوخت در داخل سیلندر در طی مرحله مکش بارگذاری شده و سپس متراکم می شود .

مقدار تراکم مخلوط سوخت و هوا محدود به نسبت تراکم موتور است . اگر موتور هوا را بیش از اندازه متراکم کند ، مخلوط سوخت و هوا به طور خود به خودی مشتعل می شود و سبب ضربه زدن می شود .

موتور های دیزل تنها هوا را متراکم می کنند، بنابراین نسبت تراکم می تواند خیلی بالا باشد. نسبت تراکم بالا، قدرت بیشتری تولید می کند.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی موتور دیزل با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت