هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

خازن گذاری در شبکه توزیع

در نخستین سیستم های توزیع ایجاد شده، بارها عمدتاً بصورت روشنایی(لامپ) بودند . از آنجایی که بار روشنایی نوعی بار مقاومتی به حساب می آید، ضریب توان کل این سیستم ها تقریبا نزدیک به یک بود. امروزه این رویه عوض شده است و شرکت ها به بارهایی خدمت رسانی می کنند که عمدتا موتوری هستند.

و در نتیجه نیازمند تامین بار راکتیو هستند . انتقال توان راکتیو، نیازمند به کابل با سطح مقطع بزرگتر، تجهیزات مقاوم تر و در نتیجه هزینه های اضافی را در بر میگیرد و همچنین افزایش تلفات الکتریکی و کاهش راندمان شبکه را نیز به همراه دارد.

لذا خازن گذاری به عنوان راه حلی برای رفع مشکلات فوق در شبکه مورد توجه قرار گرفته است. خازنها زمانی که بارهای سلفی (موتوری) توان راکتیو از شبکه می کشند، به شبکه توان تحویل داده و باعث آزاد سازی ظرفیت شبکه، بهبود پروفیل ولتاژ و ضریب قدرت شبکه میشود.

از سوی دیگر، خازن گذاری می تواند باعث افزایش هزینه های بهره برداری و کاهش قابلیت اطمینان، پدیده تشدید و همچنین افزایش ولتاژ در شرایط بار کم گردد . لذا یافتن نقطه بهینه از نظر فنی و اقتصادی در خازن گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مقدار خازن مورد نیاز در هر شرایط، نحوه اتصال بانکهای خازنی و جایابی خازنها مهمترین مطالب مربوط به خازن گذاری در شبکه اند.

خازن گذاری

نحوه انتخاب خازن برای نصب در شبکه

۱:انتخاب محل و ظرفیت خازن و یا بانکهای خازنی تابع بررسی اقتصادی و فنی براساس ارزش مزایای حاصل از نصب این خازنها در مقایسه با هزینه سرمایه گذاری، نصب و بهره برداری می باشد.

۲: از نظر فنی خازنها در طول شبکه فشار ضعیف و متوسط و یا پست های توزیع و فوق توزیع تقریباً در هر سطح ولتاژی می توانند مورد استفاده قرارگیرند .با این حال عوامل زیر باعث محدود کردن محل نصب و سطح ولتاژ مورد استفاده برای خازنها می شود.

۱-۲:مزایای حاصل از نصب خازنها با نزدیکترشدن محل نصب خازنها به محل مصرف افزایش می یابد چون باعث کاهش تلفات و آزاد شدن ظرفیت سیستم از محل نصب به سمت منبع می گردد و سطح ولتاژ را نیز به طور موثرتری بهبود می بخشد.

۲-۲: سطح ولتاژ کار خازنها در تعیین قیمت آنها نقش موثر و تعیین کننده ای د ارند . با توجه به اینکه

یونیت های خازنی با ولتاژ کار زیر ۶ کیلوولت و یا بالاتر از ۱۵ کیلوولت گرانتر می باشند، بهترین سطح ولتاژ برای نصب خازنها از نقطه نظر قیمت آنها ولتاژهای توزیع ( ۱۱ و ۲۰ و ۳۳ کیلوولت) می باشد.

۳-۲: در مورد محل نصب خازن با توجه به نحوه کلید زنی و کنترل خازن ها محل نصب به صورت زیر تعیین می گردد:

برای خازنهای ثابت با توجه به اینکه کلید زنی خودکار در آنها صورت نمی گیرد، تجهیزات چندانی مورد نیاز نبوده و در نتیجه این خازن ها می توانند در پست های توزیع نصب گردند. برای شبکه هوایی فشار ضعیف نیز بهتر است از خازنهای ثابت استفاده گردد.

برای خازنهای متغیر با توجه به اینکه چنین بانکهای خازنی نیازمند تجهیزات کلید زنی، حفاظت و کنترلی کاملی بوده، بنابراین بایستی تحت نگهداری و مراقبت مداوم قرار گیرند . لذا تجمع و نصب آنها در محل پستهای فوق توزیع (در سمت ولتاژ ۲۰ کیلوولت) متداول بوده و توصیه می گردد.

انتخاب ولتاژ نامی خازن:

ولتاژ نامی یک خازن باید برابر با ولتاژ شبکه ای باشد که خازن به آن متصل می گردد و البته تاثیر حضور خازن نیز باید در نظر گرفته شود . مطلب مهمی که بایستی به آن توجه شود این است که افزایش بی مورد در فشار وارد به دی الکتریک خازن، تاثیر منفی درنحوه کار و عمر خازن می گذارد. برای بانکهای خازنی سه فاز که به صورت ستاره به شبکه متصل می شوند، ولتاژ نامی خازن برابر با ولتاژ نامی شبکه تقسیم انتخاب می گردد.

خازن

 

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت