هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

حفاظت دیزل ژنراتور

ژنراتورها از اجزای گوناگونی تشکیل شده اند، از جمله سیم پیچی ها، استاتور، روتور، بدنه و … .  ممکن است برای هر یک از اجزای ژنراتور دچار خرابی و یا ایرادی شوتد، درنتیجه خطا ها و حفاظت های مختلفی برای آنها پیش بینی شده است.

دیزل ژنراتور در اثر بروز انواع خطا عملکرد متفاوتی خواهند داشت. برخی مواقع دستگاه تنها با به دادن یک هشدار کفایت میکند ولی گاهی کلا خاموش میشود. در نتیجه بحث حفاظت دیزل ژنراتور مطرح میگردد.

کنترل فرکانس و سرعت در دیزل ژنراتور

یکی از موارد مهم در بحث حفاظت دیزل ژنراتور کنترل فرکانس و سرعت در دیزل ژنراتورهاست.
در دیزل ژنراتورها برای کنترل فرکانس و دور دیزل بایستی دریچه سوخت متناسب با فرکانس یا دور دیزل باز و بسته شود تا در نهایت در تمام شرایط کارکرد دیزل ژنراتور،باید دیزل دارای دور ثابت باشد تا در نتیجه آن فرکانس ثابتی داشته باشیم.

نقش کنترل دور دیزل را گاورنر بر عده دارد و در دو نوع الکترونیکی و مکانیکی است.در گاورنرها (Magnet pick up) میباشد.

سنسور سرعت الکترونیکی جهت کنترل دور دیزل مورد استفاده قرار میگیرند. پیکاپ بر روی دنده فلایویل با فاصله مشخص قرار میگیرند و هرگاه دنده های فلایویل از جلوی این سنسور عبور میکند خروجی سنسور که به دستگاه کنترل سرعت یا گاورنر وصل است پالسی تولید میکند. که گاورنر با توجه به تعداد این پالس ها و فرکانس تنظیمی خروجی متصل به اکچویتور را تغییر میدهد. که در نتیجه این فرآیند با توجه به کنترل دریچه اکچویتور مقدار سوخت کنترل و در نهایت فرکانس کنترل میگردد.

البته بخاطر داشته باشیم که موتور دیزل که در دیزل ژنراتور ها استفاده میشود از نوع درون احتراقی دور ثابت است به این معنی که دارای %۵+۱۵۰۰rpm است این %۵ تلرانس را که به دلیل تغییرات بار ایجاد میشود را سیستم گاورنر به صفر میل میدهد.

هنگام وقوع خطا در ژنراتور؛تنها باز کردن بریکر اصلی و جدا شدن دیزل ژنراتور از شبکه کافی نیست.

باید توجه داشت که باز گشت ژنراتور به شرکت بصورت آرام و کند صورت میگیرد چرا که پارامترهایی از قبیل درجه حرارت و فشار باید به تدریج و آرامی تنظیم شوند تا از انبساط های نا متعادل که باعث ایجاد شوک های حرارتی و در نتیجه ایجاد نوسانات غیر قابل قبول در ژنراتور میشود جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

مدار الکتریکی ژنراتور

یکی دیگر از موارد حفاظت دیزل ژنراتور مدار الکتریک ژنراتور میباشد. ژنراتور هیچ گاه نباید بصورت مستقیم زمین شود. زیرا جریان خطای تک فاز به زمین در این حالت به صورت خطرناکی افزایش می یابد که باعث ایجاد میدان مغناطیسی گردان نامتقارن در داخل ژنراتور شده و باعث ایجاد لرزش های بزرگ و وارد شدن صدمه به رتور میگردد.

به منظور محدود کردن جریان اتصال کوتاه نقطه صفر ژنراتور را با یک مقاومت زمین میکنند.

مدار الکتریکی تحریک ژنراتور:

سیم پیچی میدان روی رتور  ژنراتور قراردارد و توسط یک ژنراتور جریان مستقیم تحریک مستقل که روی محور توربو ژنراتور قرار دارد تغذیه میشود.

انواع خطاهای یک ژنراتور:

ژنراتور دچار خطاهای الکتریکی و عملکرد غیر عادی میشود.

خطاهای الکتریکی:

  • استاتور ( سیم پیچی استاتور سه فاز):

خطای فاز – خطای اتصال حلقه روی فاز مشابه خطای زمین

  • رتور ( سیم پیچ میدان) :

اتصال کوتاه به زمین

وضعیت غیر عادی:

الکتریکی : بارگیری نامتعادل – قطع تحریک

مکانیکی : اضافه سرعت – قطع محرک اولیه

وضعیت های عملکرد غیر عادی ژنراتور:

اگر بار نامتعادل از ژنراتور گرفته شود، جریان استاتور دارای یک مولفه توالی منفی خواهد بود.

میدان استاتور به واسطه این جریان توالی منفی در سرعت سنکرون ولی در خلاف جهت میدان تولیدی رتور گردش خواهد کرد.

عبور جریان های نامتعادل از استاتور باعث بوجود آمدن گرمای بیش از حد در رتور خواهد شد.

راه حل :

جهت حفاظت ژنراتور در برابر بار نا متعادل میتوان از رله اضافه جریان زمان معکوس با مولفه توالی منفی جریان استاتور استفاده کرد.

اضافه سرعت :

یک ژنراتور با قدرت مکانیکی ورودی، قدرت الکتریکی تولید میکند، اگر لحظه ای قدرت الکتریکی صفر شود، قدرت مکانیکی همان لحظه نمیتواند صفر شود این وضعیت باعث افزایش سرعت رتور تا حد خطرناکی میشود که میبایست توسط گاورنر از طریق کنترل دریچه بخار سریعا کاهش یابد.

اضافه سرعت ماشین را توسط رله اضافه فرکانس میتوان تشخیص داد.

قطع تحریک:

اگر تحریک میدان قطع شود. ژنراتور برای حفظ سنکرونیسم خود به صورت ژنراتور القائی عمل میکند و از شبکه توان راکتیو جذب میکند.

اگر شبکه تنها قسمتی از توان راکتیو را بتواند تامین کند افت ولتاژ در ترمینال ژنراتور ایجاد شده و ژنراتور در حالت زیر تحریک کار میکند که باعث ایجاد محدودیت های زیادی در عملکرد ژنراتور میشود.

راه حل :

رله دیستانس نوع مهم با مشخصه آفست میتواند جهت حفاظت دیزل ژنراتور در برابر قطع تحریک مورد استفاده قرار میگیرد.

جهت مشاوره خرید ، نحوه نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی و استعلام قیمت دیزل ژنراتور با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

2 دیدگاه در حفاظت دیزل ژنراتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت