هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

تفاوت خازن و ابرخازن

در این مقاله قصد داریم تفاوت خازن و ابرخازن ها را با هم بررسی کنیم ولی قبل ازآن باید بدانیم که هم ابرخازن ها و هم خازن های معمولی وظیفه ذخیره بار الکتریکی را به شکل میدان الکترواستاتیکی برعهده دارند.

ازجمله تفاوت خازن و ابرخازن ها میتوان به این مورد اشاره کرد که خازن ها عناصری پسیو هستند ولی ابرخازن ها نوعی خازن قطبی میباشند.

خازن چیست؟

خازن یک عنصر الکترونیکی پسیو با دو ترمینال‌ میباشد که بار الکتریکی را به شکل میدان الکتریکی بین صفحات فلزی خود ذخیره میکند. خازن از دو صفحه فلزی با نام های آند و کاتد که توسط عایقی به نام دی الکتریک از یکدیگر جدا شده‌اند تشکیل گردیده است.

ساختار خازن

ابرخازن چیست؟

ابرخازن به خازن دولایه‌ای، سوپر خازن و یا خازن واقعی معروف میباشد.  الکترودهای ابرخازن با کربن فعال به عنوان ماده الکترود پوشیده شده است. در ابر خازن ها از یک جداکننده بین اند و کاتد استفاده‌ میگردد . در حالی که در خازن های معمولی از یک ماده دی الکتریک استفاده‌می‌شود.

ابرخازن ها از ورق‌های فلزی که هر لایه با کربن فعال پوشیده شده تشکیل شده اند. این ورق‌ها جداکننده‌ها را بین آن ها فشرده کرده. جداکننده در واقع یک پوسته نفوذپذیر یونی مانند گرافن میباشد  که عایق بندی و مبادله یون های الکترولیت ها را بین الکترودها انجام میدهد.

ابرخازن ها عمل ذخیره بار الکتریکی را توسط خازن های دو لایه الکترواستایکی (EDLC) و یا  شبه خازن های الکترومکانیکی و یا هر دو تحت عنوان خازن هیبرید انجام میدهند.

ساختار ابرخازن

تفاوت خازن و ابرخازن

ساختار: ساختار خازن بدین صورت است که دو ترمینال فلزی دارد که واسطی عایقی بین آنها وجود داردو انرژی الکترکی در میدان الکتروستاتیکی آن ذخیرع میشود. در حالی که ساختار ابر خازن متفاوت است. ابرخازن نوعی خازن قطبی است که از محلول الکترولیت بجای دی الکتریک استفاده میگردد. همچنین از کربن فعال شده بر روی الکترودها به منظور بزرگ نمودن مساحت آن استفاده میشود.

کارکرد : تفاوت دیگر خازن و ابرخازن در کارکرد آنهاست.خازن انرژی را به شکل میدان الکتریکی ذخیره میکند. ابرخازن ها انرژی را بین یون های الکترولیت و الکترودهای با دولایه بار ذخیره میکنند.

خازن انرژی را به شکل میدان الکتریکی ذخیره میکند. ابرخازن ها انرژی را بین یون های الکتروبیت و الکترودهای با دو لایه بار ذخیره می کنند.

ماده دی الکتریک:  در خازن از اکسید الومینیوم، ورق پلیمری یا سرامیکی به عنوان واسط در الکتریک بین الکترودها استفاده میشود.

در ابرخازن، از کربن فعال شده به عنوان واسط استفاده میشود. با اعمال ولتاژ یک میدان الکتریکی دوبل تولید میشود که مشابه یک دی الکتریک عمل مینماید.

شارژ و دشارژ : زمان شارژ و دشارژ خازن معمولی در مقایسه با ابرخازن عادی است. ابرخازن ها قادرند بار بیشتری را سریعتر از باتری تحویل دهند و بار بیشتری را نسبت به خازن الکترولیتی بر واحد حجم ذخیره میکنند. به همین دلیل است که بین باتری وخازن در نظر گرفته میشنوند.

چگالی : چگالی انرژی خازن کم است ولی چگالی انرژی ابرخازن بسیار زیاد میباشد.

توان ویژه : توان ویژه خازن تا ۱۰۰۰۰۰ wh/kg است ولی توان ویژه ابرخازن ۱۰۰۰۰ wh/kg میباشد.

قیمت : خازن معمول ارزان قیمت بوده ولی ابرخازن ها گران میباشند.

کاربرد : کاربرد خازن معمولی ، توان خروجی صاف میباشد. در حالی که کاربرد ابر خازن ها ، منبع تغذیه بدون قطعی که با بانک خازنی الکترولیتی جایگزین میگردد.

انواع خازن معمولی شامل : الکترولیتی – ورقه ای – تانتالیوم و مجتمع می باشد.

انواع ابرخازن ها شامل : دو لایه ای الکترواستاتیک ، شبه خازن الکترومکانیکی و نهالی هیبرید می باشد.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت