هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

تاثیر عدد متان بر عملکرد ژنراتور گازی

حتما هنگام مطالعه کاتالوگ های موتورهای گازی با عدد متان برخورد کرده اید. همانطور که در کاتالوگ ها میبینید تغییر عدد متان موجب تغییر ولتاژ خروجی میشود. در نتیجه تصمیم گرفتیم تا تاثیر عدد متان بر عملکرد موتور گازی را با هم بررسی کنیم.

تعداد متان در ژنراتور گازی

عدد متان معیار مقاومت گازهای سوختی در برابر ضربه موتور (انفجار) است. مقاومت ضربه ای سوخت با عدد متان اندازه گیری میشود، این مقیاس بطور معمول برای سوخت مبتنی بر هیدروکربن گازی استفاده میگردد.

این عدد در طی یک آزمایش عملکرد تست ضربه با یک شدت استاندارد به سوخت انتخاب میشود. عدد متان یکی از الزامات کیفی گاز به عنوان سوخت موتور گازسوز بوده که نشان دهنده قابلیت سوخت برای جلوگیری از ضربه زدن به موتور است.

عدد متان بالاتر کیفیت بهتر گاز را برای موتور گازی فراهم میکند. گاز طبیعی با متان بالاتر و هیدروکربن کمتر، امتیاز عدد متان_(MN) بالاتری دارد. برای به دست آوردن یک مقدار مشخصMN میتوان با تنظیم دما در دو مقدار مختلف یعنی بالای ۱۱۰- درجه و زیر ۸۰- درجه حرارت انجام داد. توانایی موتور در تولید نیرو با کاهشMN گاز سوخت کاهش میابد،اگر بهبود MN انجام شود،افزایش توان برای گاز MN کمتر افزایش می یابد.

عدد متان یک نگرانی است برای سازندگان و کاربران موتورهای رفت و برگشتی با سوخت گاز،زیرا میتواند بر راندمان موتور و انتشارات آن تاثیر بگذارد.

_ متان خالص به عنوان سوخت مرجع مقاوم در برابر ضربه (انفجار) با عدد متان ۱۰۰ اختصاص داده شده است.

_هیدروژن خالص به عنوان سوخت مرجع حساس به ضربه با عدد متال  صفر استفاده میشود.

اندازه گیری عدد متان در ژنراتور گازی

عدد متان یک ویژگی ترمودینامیکی گاز نیست بنابراین برای محاسبه این عدد میتوان از معادله حالت (EOC)استفاده کرد.

تاثیر عدد متان بر عملکرد موتور

در حین کارکرد موتورگازی با جرقه معمولی، مخلوطی فشرده ای از سوخت و هوا در یک نقطه مرکزی در سیلندر موتور مشتعل میشود. به دنبال این رویداد اشتعال شعله ای به سمت خارج از سیلندر حرکت میکند و انرژی حرارتی تبدیل میکند.

آزاد شدن انرژی حرارتی باعث افزایش فشار و دمای گاز های سیلندر میشود که برای به حرکت در آوردن پیستون و تولید کار در شفت خروجی موتور استفاده میشود.

در طول فرایند احتراق معمولی مخلوط گاز در سیلندر که هنوز توسط شعله مصرف نشده است. توسط جلوی شعله پیشروی به فشار ها ودمای بیشتر هدایت میگردد. اگر دما و فشار مخلوط نسوخته به حد بحرانی برسد. مخلوط خود به خود مشتعل شده و باعث آزاد شدن سریع انرژی شیمیایی سوخت میشود. ضربه موتور هم باعث کاهش عملکرد موتور وهم باعث آسیب به سخت افزار موتور میگردد که قابل تحمل نیست.

به منظور جلوگیری از خرابی موتور،یک موتور معین معمولا برای حداقل سوخت مقاوم در برابر ضربه طراحی و تنظیم میشود که انتظار میرود روی آن کار کند. به همین دلیل امکان تامین سوخت با عدد متان کمتر در یک سایت معین باعث کاهش بهره وری انرژی تاسیسات و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای خواهدشد.

کاهش تعداد متان در سراسر خط لوله گاز طبیعی باعث افزایش بسیار قابل پیش بینی در مصرف سوخت با موتور های گاز طبیعی متقابل و افزایش انتشار گاز های گلخانه ای خواهد شد.

عدد متان برای کارکرد موتور های گازی چقدر مهم است؟

موتور گازی جرقه ای با موتور دیزلی با احتراق تراکمی متفاوت است. در موتورگازی جرقه زنی، مخلوط گاز و هوا فشرده شده و سپس توسط جرقه شمع مشتعل میشود.

اگر مقدار مخلوط بسیار بیشتر باشد. ممکن است ابتدا نیاز به احتراق اولیه داشته باشد. این حالت اشتعال اولیه احتراق پیش محفظه نامیده میشود.

پیش محفظه فضای کوچکی است که در آن مخلوط غنی تری از سوخت وجود دارد. شمع ابتدا آن مخلوط را مشتعل میکند،سپس جلوی شعله نسبتا قوی شروع شده و در کل محفظه احتراق پخش میگردد .

بنابراین هوا وگاز باید به خوبی باهم مخلوط شوند،سپس فشرده شده در حالیکه مخلوط فشرده میگردد ،دما  وفشار به سطح خوبی افزایش میابد.

گاز نباید در این سطح فشار و دما بطور خودکار مشتعل شود. فقط باید با جرقه کنترل شده سوزانده شود.

در غیر اینصورت احتراق تصادفی بوده و باعث خرابی محفظه احتراق میشود. مقاومت در برابر خودسوزی در فشار و دمای بالاتر از ویژگی های مورد نظر سوخت است.

این ویژگی باید سازگار بوده .عدد متان معیاری برای این مشخصه است. اگر سوخت گاز دارای عدد متان ۸۵ باشد دارای خاصیت احتراق پایدارتراز  سوخت با MN80 و پایداری کمتری نسبت به سوخت با  MN89 می باشد.

به روش ساده تر میتوان گفت سوخت MN89 را میتوان بیشتر از سوخت MN85فشرده کرد و با خیال راحت از آن استفاده کرد و شانس کمتری برای پیش اشتعال یا خود اشتعال وجود خواهد داشت.

حالا که با تاثیر عدد متان بر عملکرد موتور گازی آشنا شدید میتوانید به راحتی ژنراتور گازی خود را انتخاب کنید.

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی ژنراتور گازی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت