هر آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد:

هدف از تست چاه ارت چیست؟

برای ایجاد اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ارتینگ در برابر اصافه ولتاژهای تولید شده در بدنه که موجب صدمه رساندن به دستگاه و افراد میشود تست چاه ارت با انجام گردد.

همچنین ولتاژهای بالا و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل ها امری ضروری است که مقاومت الکترود زمین و سیستم ارت به صورت سالانه اندازه گیری شود.

میزان اهم چاه ارت را با دستگاه ارت تستر در دو حالت حالت بسته (رینگ) و ذر حالت باز باید اندازه گیری شود. که در حالت باز باید زیر ۵ اهم و در حالت بسته زیر ۲ اهم باشند که در عیر اینصورت باید چاه ارت را احیا نمود.

تست چاه ارت

چرا اندازه گیری و بازرسی چاه ارت الزامی است؟

  طبق ماده ۱۳-۲-۵ محبث سیزدهم مقررات ملی صنعت ساختمان (تاسیسات الکتریکی  باید قبل از شروع بهره برداری یا پس از هر تغییر عمده در آنها مورد تست قرار بگیرند تا عملکرد صحیح آنها بررسی شود) و بند پ ۱-۹-۴ مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان (در انتهای کار احداث هر الکترود زمین و پس از آن پس بصورت دوره ای باید مقاومت آن را نسبت به جرم کلی زمین اندازه گیری کرد)  بازرسی چاه ارت امری ضروری است.

 

دو روش‌ تست چاه ارت

تست چاه ارت با استفاده از دستگاه ارت تستر یا همان ارت سنج اندازه گیری می گردد.

دستگاه ارت تستر

دو روش برای اندازه گیری چاه ارت وجود دارد:

  • روش اول اندازه گیری و تست چاه ارت سه سیمه
  • روش دوم اندازه گیری و تست چاه ارت ارت مرده

 تست چاه ارت به روش سه سیمه

استانداد IEEE81 برای تست چاه ارت تاکید به روش سه سیمه برای اندازه گیری در تست چاه ارتینگ دارد.

ارت تستر تشکیل شده از دو میله میخی شکل و سه عدد پراب یا کابل به رنگ ها و متراژ های مختلف می باشد.

میله ها در فواصل ۵ تا ۱۰ متری از سیم چاه ارت در زمین کوبیده میشود.  سه سیم با رنگ های سبز، زرد و قرمز به ترتیب از خروجی C، P،E ارت سنج به E1، P1 و C1 متصل میکنیم.

تست چاه ارت به روش سه سیمه
بعد از وصل کردن اتصالات نوبت به روشن نمودن دستگاه ارت تستر می باشد. با روشن شدن دستگاه و انتخاب گزینه مقاومت، مقدار RE یا همان مقاومت الکتریکی چاه ارت نمایش داده میشود.

تست چاه ارت به روش ارت مرده

روش ارت مرده برای مناطقی کاربرد دارد که امکان کوبیدن میله به داخل زمین وجود نداشته باشد. در این روش از سیم مخصوص اندازه گیری ارت مرده دستگاه استفاده میگردد.
روش اندازه گیری ارت مرده بدین صورت است که، پراب های C و P را اتصال کوتاه و به ارتی که از برق شهر تامین میگردد متصل میکنیم. و سیم E را به الکترود چاه ارت وصل میکنیم.

عدد حاصله  RE میباشد. بار دیگر C و P را به یک شیر آب یا لوله ای فلزی که در زمین وجود دارد وصل میکنیم و مجددا E را به الکترود چاه ارت متصل کرده. مقدار بدست آمده re مینامیم.از اختلاف این دو مقدار، مقاومت چاه ارت یا REX حاصل میشود.

REX=RE-re

تست چاه ارت به روش ارت مرده

عوامل موثر در ایجاد خطا در تست چاه ارت 

عوامل متعددی ممکن است موجب ایجاد خطا در اندازه گیری مقاومت الکترود زمین و تست چاه ارت گردند. از جمله مهم ترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اجرای فلزی مدفون در خاک
  • جریان‌های سرگردان ناشی از منابع مختلفی همچون AC و DC
  • نزدیکی بیش از اندازه میل جریان به الکترود زمین آزمون
  • خطای دستگاه‌های اندازه‌گیری تست چاه ارت
  • خطای اپراتور در هنگام بازرسی فنی و تست چاه ارت
  • استفاده از دستگاه یا روش اندازه گیری نامناسب در تست چاه ارت

جهت مشاوره خرید و استعلام قیمت، نصب و راه اندازی، راهنمایی، گارانتی و مشخصات فنی با کارشناسان دیزل صنعت تماس بگیرید. (۳۳۳۵۹۸۱۸ – ۰۴۱ ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× تماس با دیزل صنعت